„Jesienna matematyka” - zabawy matematyczne
Nauczyciel: mgr Anna Piorun
Obserwacja zajęcia: Dyrektor mgr Mirosława Cichecka, opiekun stażu mgr Mariola Olczak
Gr. V (4, 5 latki)
Data: 29.11.2019 r.
Temat dnia: „Jesienna matematyka” - zabawy matematyczne kształtujące umiejętność przeliczania w zakresie 10.
Treści Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych (I.5),
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
- przedstawia swoje emocje i uczucia (II.4),
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka:
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe (III.8),
- współdziała z dziećmi w zabawie (III.5).
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych (IV.1),
- odpowiada na pytania, rozwiązuje zagadki (IV.5),
- uważnie słucha (IV.6),
- wykonuje odejmowanie i dodawanie, liczy obiekty (IV.15),
Cele ogólne:
Poznawczy: Poznanie techniki plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (zasuszonych liści).
Kształcący: Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
Wychowawczy: Wdrażanie do zachowania porządku podczas wykonywania pracy plastycznej.
Cele szczegółowe:
- śpiewa piosenki,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- dodaje i odejmuje w zakresie 10,
- porusza się w rytm muzyki,
- estetycznie wykonuje pracę plastyczną,
- rozwiązuje zagadki słuchowe,
- przelicza usłyszane dźwięki.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- aktywizujące,
- pokaz,
- działań praktycznych,
- problemowa.
Środki dydaktyczne:
Płyta CD z zagadkami słuchowymi: odgłosy kukułki, liczmany: kasztany, koła Hula -hop, kartki z wynikami działań matematycznych i cyframi, emblematy słońca i kropel deszczu, list od Pani Jesieni, parasol, płyta CD z nagraniem piosenek: „Witam Cię”, „Listopadowa poleczka”, plastelina, bibuła, zasuszone liście, klej.
Przebieg zajęć:
Część wstępna.
1. Powitanie piosenką „Witam Cię”.
2. Dzieci śpiewają na powitanie piosenkę:
„Witam Cię, jak się masz już zabawy nadszedł czas x2”
II. Część główna.
3. Rozwiązanie zagadki słuchowej pt. „Kod kukułki”.
Na tablicy umieszczone są kartoniki z cyframi, które tworzą kod pozostawiony przez Jesień. Dzieci wysłuchują ile razy kukułka zakukała. Następnie układają z rozsypanki cyfr kod, który odgadły. Dzięki niemu otworzą list.
4. Odczytanie listu od Pani Jesieni.
5. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”.
Nauczycielka zamienia dzieci w „wiewiórki”. Dzieci otrzymują kartonik z wynikiem działania matematycznego. Podczas muzyki wszystkie „wiewiórki” spacerują po lesie, podczas przerwy w muzyce nauczycielka kładzie na podłodze kartkę z działaniami i woła: „wiewiórki do dziupli”. Dzieci, które mają działanie dające wynik zapisany na kartce wskakują do „dziupli” (koło hula-hop).
6. Zabawa matematyczna pt. „Kasztany”.
W koszyku są kasztany. Dzieci odliczają dla siebie po 10 kasztanów (pięciolatki), po 5 kasztanów (czterolatki) i kładą przed sobą. Nauczyciel układa zadania a dzieci ilustrują je za pomocą liczmanów.
7. Zabawa dydaktyczna „Parasol”.
Dzieci siedzą na dywanie w dużym kole. Nauczyciel gra na tamburynie. Ile dźwięków dzieci usłyszą, tyle kropel deszczu należy umieścić na parasolu stojącym w środku koła.
8. Zabawa taneczna przy piosence „Listopadowa poleczka”.
9. Praca plastyczna „Jesienne pejzaż” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem bibuły, plasteliny oraz zasuszonych liści.
III. Część końcowa.
10. Ewaluacja: dzieci, którym podobały się zajęcia przyklejają na parasol emblematy słońca, w przeciwny razie przyklejają krople deszczu.
Załącznik nr 1.
List od Pani Jesieni:
Kochane Dzieci!
Doskonale wiem, jak wiele już umiecie, że świetnie orientujecie się w zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią. Chciałabym was zaprosić do wspólnych zabaw matematycznych. Myślę, że będziecie się wspaniale bawić. Miłej zabawy. Do zobaczenia niedługo.
Pani Jesień
LITERATURA:
Od przedszkola do pierwszaka. Program wychowania przedszkolnego - I. Broda;
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska.