Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

„Jesienna matematyka” - zabawy matematyczne

Nauczyciel: mgr Anna Piorun
Obserwacja zajęcia: Dyrektor mgr Mirosława Cichecka, opiekun stażu mgr Mariola Olczak
Gr. V (4, 5 latki)
Data: 29.11.2019 r.

Temat dnia: „Jesienna matematyka” - zabawy matematyczne kształtujące umiejętność przeliczania w zakresie 10.

Treści Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych (I.5),

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
- przedstawia swoje emocje i uczucia (II.4),

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka:
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe (III.8),
- współdziała z dziećmi w zabawie (III.5).

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych (IV.1),
- odpowiada na pytania, rozwiązuje zagadki (IV.5),
- uważnie słucha (IV.6),
- wykonuje odejmowanie i dodawanie, liczy obiekty (IV.15),

Cele ogólne:
Poznawczy: Poznanie techniki plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (zasuszonych liści).
Kształcący: Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
Wychowawczy: Wdrażanie do zachowania porządku podczas wykonywania pracy plastycznej.

Cele szczegółowe:
- śpiewa piosenki,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- dodaje i odejmuje w zakresie 10,
- porusza się w rytm muzyki,
- estetycznie wykonuje pracę plastyczną,
- rozwiązuje zagadki słuchowe,
- przelicza usłyszane dźwięki.

Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.

Metody:
- aktywizujące,
- pokaz,
- działań praktycznych,
- problemowa.

Środki dydaktyczne:
Płyta CD z zagadkami słuchowymi: odgłosy kukułki, liczmany: kasztany, koła Hula -hop, kartki z wynikami działań matematycznych i cyframi, emblematy słońca i kropel deszczu, list od Pani Jesieni, parasol, płyta CD z nagraniem piosenek: „Witam Cię”, „Listopadowa poleczka”, plastelina, bibuła, zasuszone liście, klej.

Przebieg zajęć:

Część wstępna.
1. Powitanie piosenką „Witam Cię”.
2. Dzieci śpiewają na powitanie piosenkę:
„Witam Cię, jak się masz już zabawy nadszedł czas x2”

II. Część główna.
3. Rozwiązanie zagadki słuchowej pt. „Kod kukułki”.
Na tablicy umieszczone są kartoniki z cyframi, które tworzą kod pozostawiony przez Jesień. Dzieci wysłuchują ile razy kukułka zakukała. Następnie układają z rozsypanki cyfr kod, który odgadły. Dzięki niemu otworzą list.
4. Odczytanie listu od Pani Jesieni.
5. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”.
Nauczycielka zamienia dzieci w „wiewiórki”. Dzieci otrzymują kartonik z wynikiem działania matematycznego. Podczas muzyki wszystkie „wiewiórki” spacerują po lesie, podczas przerwy w muzyce nauczycielka kładzie na podłodze kartkę z działaniami i woła: „wiewiórki do dziupli”. Dzieci, które mają działanie dające wynik zapisany na kartce wskakują do „dziupli” (koło hula-hop).
6. Zabawa matematyczna pt. „Kasztany”.
W koszyku są kasztany. Dzieci odliczają dla siebie po 10 kasztanów (pięciolatki), po 5 kasztanów (czterolatki) i kładą przed sobą. Nauczyciel układa zadania a dzieci ilustrują je za pomocą liczmanów.
7. Zabawa dydaktyczna „Parasol”.
Dzieci siedzą na dywanie w dużym kole. Nauczyciel gra na tamburynie. Ile dźwięków dzieci usłyszą, tyle kropel deszczu należy umieścić na parasolu stojącym w środku koła.
8. Zabawa taneczna przy piosence „Listopadowa poleczka”.
9. Praca plastyczna „Jesienne pejzaż” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem bibuły, plasteliny oraz zasuszonych liści.

III. Część końcowa.
10. Ewaluacja: dzieci, którym podobały się zajęcia przyklejają na parasol emblematy słońca, w przeciwny razie przyklejają krople deszczu.

Załącznik nr 1.
List od Pani Jesieni:
Kochane Dzieci!
Doskonale wiem, jak wiele już umiecie, że świetnie orientujecie się w zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią. Chciałabym was zaprosić do wspólnych zabaw matematycznych. Myślę, że będziecie się wspaniale bawić. Miłej zabawy. Do zobaczenia niedługo.
Pani Jesień

LITERATURA:
Od przedszkola do pierwszaka. Program wychowania przedszkolnego - I. Broda;
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska.