Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Agresja w wieku przedszkolnym – jak ją rozumieć i wspierać dziecko

Wielu rodziców dzieci w wieku przedszkolnym z niepokojem obserwuje pojawiające się u swoich pociech zachowania agresywne – bicie, popychanie, krzyk czy rzucanie przedmiotami. Choć mogą one wydawać się niepokojące, są one często naturalnym etapem rozwoju emocjonalnego dziecka. Kluczowe jest jednak odpowiednie podejście dorosłych – zrozumienie, skąd bierze się agresja i jak wspierać dziecko w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Dlaczego przedszkolaki bywają agresywne?

Agresja u małych dzieci rzadko wynika ze „złośliwości” czy „złego charakteru”. Najczęściej jest to forma komunikacji – sygnał, że dziecko czegoś potrzebuje lub nie radzi sobie z emocjami. W wieku 3–6 lat dzieci uczą się dopiero rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, takie jak złość, frustracja, zazdrość czy smutek. Brak słownictwa lub umiejętności wyrażania ich w sposób społecznie akceptowany sprawia, że emocje te mogą być wyrażane w sposób impulsywny.

Do częstych przyczyn agresji należą:

  • Frustracja – np. gdy coś się nie udaje lub ktoś odbierze zabawkę.
  • Potrzeba uwagi – dziecko może zauważyć, że agresywne zachowanie skutkuje natychmiastową reakcją dorosłych.
  • Naśladowanie – dzieci uczą się przez obserwację i mogą powtarzać agresywne zachowania zauważone u rówieśników, rodzeństw, rodziców lub w mediach.
  • Zbyt duży stres – zmiany w życiu (np. narodziny rodzeństwa, przeprowadzka, rozwód) mogą powodować napięcie emocjonalne.

Jak reagować na agresję?

Reakcja dorosłego ma ogromne znaczenie – zarówno dla bezpieczeństwa dziecka i otoczenia, jak i dla jego rozwoju emocjonalnego. Oto kilka zasad, które warto stosować:

  1. Zachowaj spokój. Reagując złością na złość dziecka, wzmacniamy negatywny wzorzec. Spokojny, ale stanowczy ton daje dziecku poczucie bezpieczeństwa.
  2. Nazywaj emocje. Pomagaj dziecku zrozumieć, co czuje: „Widzę, że jesteś bardzo zły, bo Jaś zabrał ci zabawkę”. Uczy to samoświadomości emocjonalnej.
  3. Wyznacz granice. Dziecko musi wiedzieć, że bicie lub krzyk nie są akceptowalne: „Nie zgadzam się na bicie. Jeśli jesteś zły, możesz powiedzieć, co cię zdenerwowało”.
  4. Ucz alternatywnych sposobów wyrażania emocji. Zachęcaj do mówienia o uczuciach, rysowania ich, dmuchania w piórko lub przytulania poduszki zamiast uderzania.
  5. Zadbaj o rytm dnia i potrzeby dziecka. Głodne, niewyspane lub przemęczone dziecko łatwiej traci kontrolę nad emocjami.
  6. Modeluj właściwe zachowania. Dzieci uczą się najwięcej przez obserwację – pokaż, jak radzisz sobie z trudnymi sytuacjami.

Kiedy szukać pomocy?

Agresja w wieku przedszkolnym to często wołanie o pomoc i wsparcie, a nie oznaka złego wychowania. Kluczowe jest, aby nie karać dziecka za emocje, ale uczyć je, jak może wyrażać je w sposób bezpieczny i akceptowalny społecznie. Wczesna interwencja może pomóc dziecku nauczyć się lepszego radzenia sobie z emocjami i uniknąć trudności w późniejszych latach.

Warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym jeśli agresja:

  • utrzymuje się przez długi czas,
  • nasila się i dziecko nie reaguje na wsparcie ani wyznaczane granice,
  • powoduje poważne problemy w relacjach z innymi dziećmi lub dorosłymi.

Opracowała: mgr Magdalena Instunajd, pedagog specjalny