Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzieci ze SPE, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – słysząc taki termin najczęściej zakładamy, że dotyczy on wyłącznie dzieci z niepełnosprawnościami. W rzeczywistości jest to dużo szersza grupa, której nie jest łatwo funkcjonować w przedszkolu, a potem także w szkole.

Zgodnie z aktami prawnymi MEN „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczeń, który ze względu na określone cechy, niepełnosprawność, deficyty lub dysfunkcje wymaga dodatkowego wsparcia edukacyjnego, aby zapewnić mu możliwość pełnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, osiągnięcia sukcesów edukacyjnych oraz rozwinięcia pewnego potencjału”. Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje na konkretne grupy dzieci, uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Są to dzieci:

  • z niepełnosprawnością,

  • niesłyszące,

  • słabosłyszące,

  • niewidome,

  • słabowidzące,

  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją,

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

  • niedostosowane społecznie,

  • zagrożone niedostosowaniem społecznym,

  • z zaburzeniami zachowania i emocji (w tym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi),

  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią),

  • z niepowodzeniami edukacyjnymi (w tym z inteligencją niższą niż przeciętna),

  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,

  • przewlekle chore,

  • będące w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,

  • zaniedbane środowiskowo,

  • z trudnościami adaptacyjnymi,

  • szczególnie uzdolnione.

Jak widać definicja ta obejmuje szereg niepełnosprawności, deficytów i dysfunkcji, które mogą negatywnie wpływać na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Rozpoznanie potrzeb takiego dziecka jest możliwe nie tylko dzięki analizie dostarczonych przez rodziców dokumentów, ale także dzięki obserwacjom wychowawców. Niejednokrotnie to właśnie przedszkole jest miejscem, w którym po raz pierwszy jako rodzice otrzymujemy informację o potrzebie podjęcia oddziaływań mających na celu wsparcie rozwoju dziecka, o potrzebie udania się do specjalisty czy placówki diagnostycznej.

Co w przypadku, gdy proces diagnostyczny przedłuża się, a tym samym pozyskanie dokumentu uprawniającego do specjalistycznej pomocy również się odwleka? Objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecka ze SPE może nastąpić zanim jeszcze wyniki badań trafią do przedszkola, po wstępnym rozpoznaniu na drodze obserwacji pedagogicznej. Takim dzieciom udzielamy pomocy w trakcie bieżącej pracy, poprzez zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia z pedagogiem, psychologiem bądź logopedą. Natomiast po dostarczeniu diagnozy jesteśmy w stanie bardziej ukierunkować naszą pracę, ustalić wspólne cele i stworzyć optymalne warunki dla rozwoju przedszkolaka.

 

Opracowała: mgr Magdalena Instunajd, pedagog specjalny