Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tematyka listopad

1. Kochamy Cię, Polsko!
Dziecko:
‒ ćwiczy sprawność ciała i koordynację, wykonuje ćwiczenia z przyborami I.5
‒ wykonuje czynności, takie jak sprzątanie, z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni I.7
‒ wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała I.8
‒ składa obrazek z części I.9
‒ rozpoznaje i nazywa emocje związane z wspólnym przeżywaniem święta II.1
‒ radzi sobie z emocjami w sytuacji współdziałania i współzawodnictwa, czeka na swoją kolej w grze II.8
‒ wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia II.9
‒ nawiązuje relacje rówieśnicze III.1
‒ wyjaśnia swoją przynależność do narodu III.2
‒ zna swój adres i posługuje się nim w odpowiednich sytuacjach z zachowaniem zasad bezpieczeństwa III.3
‒ zgodnie działa w zespole w czasie gry sportowej i zabaw ruchowych III.5
‒ wyraża szacunek do ojczyzny i jej bohaterów III.6
‒ zwraca uwagę na indywidualne potrzeby innych ludzi III.7
‒ obdarza uwagą inne dzieci, współpracuje z innymi dziećmi, wyraża swoje oczekiwania wobec innego dziecka III.8, III.9
‒ rozumie informacje przekazywane w niewerbalny sposób III.9
‒ wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji graficznych i
komunikatów pozawerbalnych IV.1
‒ posługuje się pojęciem „patriota” IV.2
‒ dokonuje syntezy słuchowej wyrazów, rozróżnia głoski na początku i końcu w prostych fonetycznie słowach, przelicza wyrazy w zdaniu IV.2
‒ odróżnia elementy legendy, które mogły się wydarzyć od tych, które są fikcją IV.3, IV 4
‒ czyta globalnie – dobiera podpisy do eksponatów IV.4, IV.9
‒ układa i rozwiązuje zagadki IV.5
‒ zna kolejność etapów powstawania książki IV.5
‒ słucha, recytuje, inscenizuje utwory polskich autorów, stawia pytania i poszukuje na nie odwiedzi IV.5
‒ rozpoznaje wartość, jaką jest szacunek do ojczyzny IV.6
‒ łączy rymujące się wyrazy i tworzy krótkie rymowanki IV.6
‒ posługuje się określeniami o przeciwnym znaczeniu IV.6
‒ śpiewa piosenki w czasie zabawy ruchowej, rozwija umiejętności wokalne IV.7
‒ reaguje ruchem na metrum ¾, kształci umiejętność poruszania się w przestrzeni i jednoczesnego łączenia kroków i gestów w układ taneczny IV.7
‒ zna i wykonuje pieśni, piosenki charakterystyczne dla uroczystości narodowych, np.: pieśni legionowe, piosenki ludowe, utwory F. Chopina, S. Moniuszki IV.7
‒ wykonuje własne eksperymenty graficzne węglem, tworząc proste i złożone znaki IV.8
‒ rozumie i posługuje się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek IV.8
‒ zna wybrane dzieła polskich artystów, np. obrazy J. Matejki, czyta, wyodrębnia i nazywa ich elementy IV.9
‒ zna symbole narodowe: hymn, flaga, godło IV.10
‒ tworzy kącik patriotyczny i nazywa wybrane symbole i zabytki związane z Polską IV.10
‒ posługuje się pojęciem „niepodległość”, wie, co oznacza pojęcie „rozbiory Polski”, wie, kim był Józef Piłsudski IV.10
‒ wymienia nazwę swojego kraju, jego stolicy obecnej i historycznych, wskazuje je na mapie IV.10, IV.18
‒ konstruuje przestrzenną formę z papieru poprzez zaginanie, sklejanie IV.11
‒ porównuje przedmioty w otoczeniu ze względu na wybraną cechę IV.11
‒ samodzielnie odczytuje i kontynuuje rytm, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów IV.12
‒ odtwarza zapamiętany układ obrazków IV.12, III.8
‒ mierzy długość przedmiotów IV.13
‒ spostrzega procesy zachodzące w czasie eksperymentów, stawia hipotezy i wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonego doświadczenia IV.13
‒ orientuje się w przestrzeni, posługuje się pojęciami dotyczącymi kierunku z punktu widzenia własnego i innej osoby IV.14
‒ liczy we wskazanym zakresie, przelicza elementy zbiorów IV.15
‒ posługuje się pojęciami dotyczącymi środowiska przyrodniczego IV.18
‒ wskazuje na mapie Polski obszar, gdzie znajdują się kopalnie węgla i soli oraz
Puszczę Białowieską IV.18
‒ wie, że węgiel jest nieodnawialnym źródłem energii, że odchodzi się od jego używania IV.18
‒ wie, w jaki sposób oznacza się na mapie rzeki, wskazuje na mapie Polski Wisłę IV.10, IV.18
‒ posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych IV.18
‒ porównuje przedmioty w swoim otoczeniu IV.19
‒ podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, tworzy książkę IV.19
‒ zna zawody związane z książką (pisarz, ilustrator, redaktor), wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód IV.20
2. Dbamy o bezpieczeństwo
Dziecko:
‒ chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, zabawach ruchowych I.5
‒ zna i stosuje zasady bezpieczeństwa związane z posługiwaniem się wybranymi urządzeniami domowymi i substancjami I.6, IV.19
‒ samodzielnie wycina z papieru, planuje z wyprzedzeniem czynność wycinania I.7
‒ wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała I.8
‒ wyszukuje i koloruje wskazane fragmenty obrazka, doskonali pamięć wzrokową I.9
‒ nazywa emocje bohaterów II.1
‒ odczuwa odpowiedzialność za przebieg współpracy i jej efekt końcowy II.2, II.9
‒ radzi sobie w sytuacji rywalizacji II.6, III.5
‒ wie, do kogo może zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych II.7
‒ przeciwstawia się przemocy fizycznej i emocjonalnej II.7
‒ rozumie, że przeproszenie kogoś nie zawsze przynosi natychmiastowy skutek II.8
‒ wczuwa się w emocje innych, niesie pomoc II.9
‒ współpracuje i komunikuje się z innymi III.2, III.8, III.9
‒ zna swój adres i zasady bezpiecznego posługiwania się nim III.3
‒ wskazuje zachowania krzywdzące innych III.6
– obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe III.8
‒ komunikuje się, wykorzystując komunikaty werbalne i niewerbalne III.9
‒ wyjaśnia znaczenie powiedzenia, wypowiada się na zadany temat, opisuje i porównuje IV.2
‒ rozpoznaje przedmioty codziennego użytku, posługując się dotykiem IV.2
‒ poprawnie artykułuje głoski, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
‒ dzieli się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami i wiedzą IV.2, III.2, III.8
‒ uważnie słucha tekstu i wypowiada się na jego temat IV.2, IV.5, III.2, III.8
‒ przewiduje skutki działań, wskazuje zmiany nieodwracalne i odwracalne IV.3, IV.5
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „d”, „D”, układa wyrazy z sylab, dobiera podpis do rysunku, rozpoznaje litery „d”, „D” IV.4, IV.8
‒ opowiada historyjkę obrazkową, uważnie słucha tekstu, odpowiada na pytania do tekstu, objaśnia zdarzenia IV.5
‒ rozwija poczucie pulsu i rytmu, reaguje ruchem na budowę utworu i zmiany tempa, łączy gesty i kroki w układy taneczne IV.7
‒ kreśli litery ,,d”, „D” oraz cyfrę 4 IV.8
– zna numer alarmowy 112 i rozpoznaje sytuacje wymagające użycia go, rozpoznaje niektóre numery alarmowe IV.9
‒ ogląda ilustracje, nazywa obrazy i symbole, wskazuje i nazywa podobieństwa i różnice IV.9
‒ wie, jakie informacje zawiera tabliczka z adresem, rozpoznaje tablicę z adresem w przestrzeni miejskiej IV.9
‒ klasyfikuje znaki na ostrzegawcze, nakazu, zakazu i informacyjne IV.9, IV.12
‒ porządkuje rekwizyty i przyporządkowuje je do właściwych pomieszczeń IV.11
‒ samodzielnie tworzy i konstruuje, współpracuje z innymi IV.11, III.9
‒ odczytuje proste kody, samodzielnie rozpoznaje, kontynuuje i odtwarza rytm, rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat IV.12
‒ eksperymentuje, szacuje, przewiduje, mierzy za pomocą kroków, stóp, dłoni, paska papieru, dostrzega, że wprowadzenie zmian typu składanie, rolowanie nie zmienia rzeczywistej długości przedmiotu IV. 13
‒ rozróżnia stronę lewą i prawą IV.14
‒ posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15
‒ rozpoznaje cyfry oznaczające liczby, rozumie pojęcie liczby 4, rozpoznaje cyfrę oznaczającą tę liczbę IV.15
‒ przelicza elementy w zbiorach, odwzorowuje liczbę elementów zbioru, określa, które z kolei IV.15
‒ zna rolę służb ratowniczych i ma zaufanie do ich przedstawicieli IV.20
3. Deszczem malowane
Dziecko:
‒ zna i stosuje kolejność czynności wykonywanych podczas mycia rąk I.1
‒ uczestniczy w zabawach ruchowych, przestrzegając ustalonych zasad I.5, III.5
‒ uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach muzycznych, zabawach ruchowych, w tym w zabawach rzutnych z elementem celowania I.5
‒ wykonuje ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni, sprawnie posługuje się nożyczkami I.7
– kształtuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych I.8
– doskonali percepcję słuchową i percepcję polisensoryczną I.9, IV. 2
‒ usprawnia motorykę małą, rozwija sprawność manualną i sensoryczną I.9
‒ nazywa i przedstawia emocje, nastrój wywołany muzyką II.1, II. 4
‒ wczuwa się w emocje innych osób II.9
‒ dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej II.11
‒ integruje się z grupą III.2
‒ poznaje jednego z wielkich Polaków, z których możemy być dumni III.2, III.6
‒ współdziała z dziećmi w zabawie III.5
‒ obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe III.8
‒ wprowadza miłą i życzliwą atmosferę w grupie III.8, II.6
‒ porozumiewa się za pomocą komunikatów pozawerbalnych III.9
‒ wyraża swoje rozumienie pojęć „złota polska jesień”, „jesienna szaruga” za pomocą impresji plastycznych IV.1
‒ rozwiązuje zagadki sensoryczne IV.1
‒ porównuje i określa cechy przedmiotów IV.1, IV.2
‒ rozpoznaje i nazywa kolory pochodne IV.1, IV.2
‒ rozumie sens słuchanego opowiadania/wiersza, odpowiada na pytania dotyczące treści utworu IV.2
‒ dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, dzieli wyrazy na sylaby, tworzy schematy sylabowe, wyodrębnia głoski w nagłosie IV.2
‒ wzbogaca słownictwo czynne IV.2
‒ poprawnie odpowiada na pytania, odpowiednio wnioskuje na podstawie obserwacji, wyraża swoje rozumienie świata i zachodzących w nim zjawisk IV.2
‒ opowiada o zjawiskach pogodowych IV.2, IV.18
‒ nazywa i wskazuje wśród innych obiektów te, które są napędzane wiatrem IV.2, IV.12
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „k”, „K”, rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane IV.4
‒ tworzy opowieść z zachowaniem kolejności zdarzeń IV.5
– liczy obiekty w zakresie 5 IV.5
‒ rozwija myślenie skojarzeniowe, wyciąga wnioski IV.6
‒ zna podstawowe określenia tempa w muzyce, porusza się rytmicznie do muzyki, rozwija poczucie rytmu, reaguje ruchem na metrum, zmiany w budowie i oddaje ruchem charakter utworu IV.7
‒ śpiewa tradycyjne piosenki ludowe IV.7
‒ wie, jak wygląda ksylofon, muzykuje, gra na wodnym ksylofonie, eksperymentuje dźwiękiem, wyraża muzykę ruchem IV.7
‒ poprawnie reaguje na sygnały słuchowe i wzrokowe IV.7
‒ doskonali sprawność grafomotoryczną, wykonuje eksperymenty graficzne farbą IV.8
‒ odwzorowuje kształt litery „k” wielkiej i małej, doskonali sprawność grafomotoryczną, kreśli cyfrę 5 IV.8
‒ czyta symbolicznie przedstawioną prognozę pogody, łączy symbol ze zdjęciem odpowiadających mu warunków atmosferycznych, zakłada i prowadzi kalendarz pogody IV.9, IV.16
‒ układa obrazek z elementów IV.11
‒ kreatywnie wykorzystuje przedmioty codziennego użytku, nadaje nowe znaczenie przedmiotom w sali IV.11
‒ określa i porównuje ciężar przedmiotów w czasie zabawy IV.11
‒ konstruuje ksylofon z butelek napełnionych wodą IV.11
‒ układa przedmioty w określonym porządku, klasyfikuje przedmioty według podanego kryterium IV.12
‒ rozpoznaje cyfry od 1 do 5, rysuje tyle elementów, ile wskazuje cyfra IV. 15
– tworzy zbiory równoliczne, posługuje się pojęciem „tyle samo” IV.15
‒ posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, wymienia nazwy dni tygodnia we właściwej kolejności IV.16
‒ analizuje informacje zgromadzone na karcie obserwacji, wyciąga wnioski IV.16, IV.18, IV.19
‒ prowadzi obserwacje temperatury na termometrze zewnętrznym, poprawnie odczytuje temperaturę na termometrze zewnętrznym IV.18, IV.13
‒ zna zjawiska pogodowe charakterystyczne dla późnej jesieni i potrafi je wymienić IV.18
‒ rozumie konieczność oszczędzania wody, wie, kiedy woda występuje w postaci ciekłej i gazowej, zna zjawiska parowania i skraplania IV.13, IV.18
‒ wie, jak wygląda obieg wody w przyrodzie, rozumie, że bez wody nie ma życia, wie, jakie znaczenie ma woda dla człowieka i całej planety IV.18
‒ odczytuje informacje z kalendarza pogody IV.18, IV.2
‒ korzysta z książek i albumów jako źródeł informacji IV.19
‒ prowadzi doświadczenia i obserwacje IV.19
‒ ma podstawową wiedzę o Fryderyku Chopinie IV.19
‒ wie, czym zajmuje się prezenter pogody IV.20
4. Nasze emocje
Dziecko:
‒ wiąże supełki, kokardki na włóczce I.2
‒ samodzielnie wykonuje kanapki I.3
‒ uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych i zabawach zespołowych, ustawia się w szeregu na komendę nauczyciela I.5
‒ naśladuje ruchy, gesty innych dzieci, wykonuje skoki obunóż I.5
‒ rozwija umiejętności grafomotoryczne I.9
‒ rozpoznaje i nazywa własne emocje: radość, smutek, złość, zdziwienie, strach, próbuje sobie z nimi radzić, wdraża strategie II.1, II.7
‒ okazuje szacunek wobec emocji innych dzieci II.2
‒ dobiera kolor do nastroju II.2, IV.8
‒ mówi o swoich uczuciach, przedstawia emocje za pomocą ruchu, gestów, min, w formie graficznego symbolu II.4
‒ rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie II.6
‒ radzi sobie z porażką i wygraną w akceptowalny społecznie sposób II.7
‒ odczytuje emocje z twarzy drugiej osoby II.9
‒ ma świadomość swoich mocnych stron III.1
‒ używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania III.4
‒ współdziała w zabawach zespołowych III.5
‒ ocenia zachowanie swoje i innych (zachowanie bohatera literackiego) III.5, IV.2
‒ rozgrywa grę, przestrzegając ustalonych zasad III.5, IV.15
‒ poszukuje własnych, akceptowalnych społecznie strategii wyrażania emocji III.7, III.8
‒ reaguje poprawnie na umówiony sygnał III.8
‒ pracuje w parach i małych zespołach, obdarza uwagą uczestników rozmowy III.8
‒ rysuje emocje, wyraża emocje za pomocą gestów i mimiki IV.1
‒ w sposób kreatywny wypowiada się za pomocą tańca, ruchu intencjonalnego, impresji plastycznych IV.1
‒ bierze udział w konstruowaniu gry nawiązującej do tekstu literackiego IV.1, IV.11
‒ poprawnie formułuje wypowiedzi słowne IV.2
‒ wykonuje ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny IV.2
‒ opowiada o swoich przeżyciach IV.2
‒ wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, wskazuje miejsce głoski „u” w schemacie głoskowym wyrazu, określa liczbę słów w zdaniu IV.2
‒ zna litery „u”, „U”, wysłuchuje głoskę „u” w prostych fonetycznie słowach IV.2, IV.4
‒ rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych IV.4
‒ słucha tekstu literackiego, wypowiada się na temat utworu IV.5
‒ odpowiada na pytania, wyciąga wnioski na podstawie tekstu oraz rozmowy na jego temat, poprawnie formułuje wypowiedzi słowne IV.5
‒ tworzy i odtwarza układy rytmiczne, dźwiękowe, ruchowe IV.7
‒ rozwija umiejętności wokalne, rozwija inwencję twórczą i dźwiękową IV.7
‒ kreśli litery „u”, „U”, kreśli cyfry patykiem na ziemi, rysuje po śladzie i samodzielnie IV.8
‒ czyta obrazy, nazywa symbole, czyta symbole przedstawiające emocje IV.9
‒ nazywa barwy podstawowe i pochodne IV.9
‒ eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości
przedmiotów, odległości między nimi, wykorzystując szablony stóp IV.13
‒ wysłuchuje polecenia słowne i poprawnie wykonuje zadania IV.5
‒ posługuje się znakami „>”, „<”, „=”, określa równoliczności zbiorów, używa poprawnie sformułowań „mniej niż…”, „więcej niż…” IV.15
‒ bierze udział w zabawach badawczych IV.19