Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tematyka październik

1. Zapachy i smaki jesieni
Dziecko:
– wdraża się do samokontroli czystości własnego ciała i dbałości o estetykę wyglądu I.1
– uczestniczy w zajęciach kulinarnych z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa I.3
– poznaje własne możliwości ruchowe podczas spontanicznych i zorganizowanych zabaw i ćwiczeń gimnastycznych I.5, I.8
– wykonuje prace plastyczno-techniczne, wykorzystując różnorodne materiały, tworzy według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy I.6
– wykazuje się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, sportowych I.9
– okazuje emocje w przyjęty sposób II.4
– rozpoznaje i nazywa emocje osób z najbliższego otoczenia II.9
– podejmuje świadome działanie chroniące zasoby przyrodnicze (np. wykorzystuje materiały odpadowe do wykonywania prac plastycznych) II.11
– wskazuje pożądane sposoby postępowania, wzorce zachowania III.5
– integruje się z grupą, współpracuje w grupie III.1, III.5
– odczuwa swoją przynależność do rodziny III.3
– używa zwrotów grzecznościowych III.4
– doskonali umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji IV.1
– identyfikuje owoce i warzywa po zapachu i dotyku IV.1
– rozpoznaje i nazywa warzywa oraz owoce, zna wygląd oraz budowę wybranych owoców i warzyw, dostrzega zdrowotne korzyści wynikające ze spożywania owoców i warzyw IV.1, IV.18
– dokonuje analizy i syntezy prostych fonetycznie słów, kształtuje umiejętność analizy i syntezy głoskowej wyrazów zgodnie z podanymi etapami (wyodrębnianie pierwszej samogłoski, pierwszej spółgłoski, ostatniej samogłoski, ostatniej spółgłoski, kolejnych głosek) IV. 2
– buduje dłuższe wypowiedzi z zastosowaniem reguł i zasad formułowania wypowiedzi, poprawnie używa powiększającego się zasobu słów IV.2
– przyswaja wzorce pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach IV.2
– poznaje litery drukowane małe i wielkie, uczestniczy w procesie alfabetyzacji, zna litery „m”, „M” IV.4
– podejmuje próby czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter IV.4
– chętnie uczestniczy w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań oraz różnych wydarzeń IV.5
– układa historyjkę obrazkową IV.5
– formułuje zagadki słowne, podając charakterystyczne cechy obiektów IV.5
– dostrzega elementy humorystyczne w wierszu IV.6
– tworzy własne eksperymenty językowe IV.6
– wygrywa akompaniament na różnych przedmiotach, właściwie reaguje na pauzę w muzyce, rozwija poczucie rytmu i pulsu, reaguje ruchem na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięków IV.7
– łączy gesty, ruchy i kroki w proste układy taneczne IV.7
– usprawnia aparat artykulacyjny IV.7
– praktycznie wykorzystuje umiejętność kreślenia umownych znaków i symboli, doskonali sprawność grafomotoryczną, podejmuje próby pisania znaków, którymi jest zainteresowane, kreśli litery „m”, „M” IV.8
– dekoduje złożone zapisy symboliczne, odczytuje kod cyfrowy IV.9
– wykorzystuje wyrazy do globalnego czytania i zapisy w codziennym życiu grupy IV.9
– rozpoznaje ukryte przedmioty za pomocą: dotyku, węchu, słuchu i określa słownie wrażenia sensoryczne IV.6, IV.11
– dostrzega podobieństwa i różnice między różnymi warzywami i owocami IV.11, IV.19
– stosuje trafne określenia opisujące cechy oraz różnice pomiędzy porównywanymi przedmiotami IV. 12
– odtwarza, przetwarza i układa rytmy, odtwarza, kontynuuje sekwencje rytmiczne oraz tworzy kompozycje rytmiczne IV.12
– klasyfikuje owoce i warzywa według podanego kryterium IV.12
– chętnie uczestniczy w zabawie badawczej IV.13
– nazywa i wskazuje części ciała drugiej osoby, określa cechy charakterystyczne w jej wyglądzie, rozróżnia stronę lewą i prawą IV.14
– porównuje liczebność zbiorów, wyznacza zbiory, podzbiory i przelicza je IV.15
– rozumie pojęcie liczby 2, zna cyfrę oznaczającą tę liczbę IV.15
– rozumie, że ilość pieniędzy jest ograniczona i zakupy wymagają planowania III.6, IV.17
– rozpoznaje modele monet jedno- i dwuzłotowych IV.17
– zna etapy rozwoju rośliny od nasienia do owocu na przykładzie pomidora, odzwierciedla cykl roczny drzewa owocowego w zabawie naśladowczej IV.18
– prowadzi obserwacje przyrodnicze, zakłada przedszkolną hodowlę roślin IV.18
– wie, na czym polega praca rolnika, ogrodnika i sadownika IV.20

2. Sztuka bycia razem
Dziecko:

‒ poznaje własne możliwości ruchowe podczas spontanicznych i zorganizowanych zabaw i ćwiczeń gimnastycznych I.5
‒ wykonuje prace plastyczno-techniczne, wykorzystując różnorodne materiały, do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy I.6
‒ wycina nożyczkami po linii konturu, doskonali umiejętność cięcia nożyczkami I.7
‒ doskonali prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych I.8
‒ wykazuje się sprawnością ciała i zwinnością, doskonali sprawność ciała i koordynację podczas zabaw ruchowych I.9
‒ rozpoznaje emocje i je nazywa II.1
‒ przedstawia własne odczucia na temat zachowań bohaterów opowiadania II.4
‒ wie, gdzie znaleźć wsparcie w sytuacjach trudnych II.7
‒ bierze udział w zabawach opierających się na zdrowej rywalizacji II.8
‒ nawiązuje relacje rówieśnicze podczas zabawy, integruje się z rówieśnikami III.1
‒ rozumie znaczenie aktywnych form rodzinnego wypoczynku III.2
‒ współdziała z dziećmi w zabawie, współpracuje ze swoim zespołem III.5
‒ dostrzega pozytywne zachowania i postawy wobec środowiska społecznego, przyrodniczego, w najbliższym otoczeniu oraz na ilustracjach III.5
‒ nazywa i rozpoznaje wartości związane z sytuacjami społecznymi, takie jak szacunek III.6
‒ wykazuje się pozytywnym myśleniem, wskazując przejawy dobroci u siebie i innych osób III.6
‒ wykazuje się odpowiedzialnością za bezpieczeństwo koleżanki/kolegi III.7
‒ uważnie słucha innych oraz nabiera przekonania, że jest słuchane i akceptowane przez innych III.8
‒ uważnie słucha dłuższych utworów literackich, wypowiada się na ich temat III.8, IV.2
‒ wyraża swoje rozumienie świata poprzez rysunek, tworzy prace, wykorzystując różnorodne techniki IV.1
‒ tworzy mapę myśli na bazie swoich skojarzeń IV.2
‒ buduje wypowiedzi poprawne pod względem logicznym i gramatycznym IV.2
‒ opisuje i ocenia zachowania swoje i innych IV.2, III.5
‒ dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, dzieli wyrazy na sylaby, tworzy schematy sylabowe, wyodrębnia w wyrazach głoski w nagłosie, łączy sylaby, tworząc wyraz IV.2
‒ porównuje pojęcia „szacunek”, „szacować” IV.2
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „e”, „E”, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter IV.4
‒ odgaduje po fragmencie obrazka, co on przedstawia IV.5
‒ układa i opowiada historyjkę obrazkową IV.5
‒ formułuje zagadki słowne IV.5
‒ odpowiada na pytania nauczyciela IV.5
‒ wskazuje cechy charakterystyczne dla opisywanego elementu IV.5
‒ stawia pytania problemowe i rozwiązuje problemy IV.5, IV.11
‒ tworzy rymy i rymowane wyliczanki IV.6
‒ reaguje ruchem na zmiany w budowie utworu, rozwija poczucie pulsu i rytmu muzyki, łączy proste kroki i gesty w układy taneczne, wygrywa rytm na instrumentach muzycznych IV.7
‒ doskonali sprawność grafomotoryczną, kreśli litery ,,e”, „E” i cyfrę 3 IV.8
‒ wykonuje własne eksperymenty graficzne przy tworzeniu gry planszowej IV.8
‒ rysuje w ograniczonym polu, określa kierunki i miejsca na kartce, rysuje na sieci kwadratowej IV.8
‒ koduje i dekoduje złożone informacje, czyta obrazy, nazywa symbole IV.9
‒ układa paski od najdłuższego do najkrótszego i odwrotnie IV.11
‒ porządkuje paski papieru według różnych kryteriów IV.12
‒ dostrzega regularności rytmiczne i je odtwarza, przekłada złożone reprezentacje rytmiczne na inne, porównuje i określa cechy jakościowe, układa kredki według zapamiętanego wzoru IV.12
‒ bierze aktywny udział w zabawach badawczych IV.13
‒ dostrzega zjawisko symetrii IV.13
‒ rozumie pojęcie liczby trzy, zna cyfrę oznaczającą tę liczbę, przelicza elementy i tworzy zbiory, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–3, rozpoznaje cyfry 1–3, dopełnia do wskazanej liczby, szacuje ,,na oko” IV.15
‒ prowadzi obserwacje przyrodnicze IV.18
‒ zna wygląd, nazwy i przeznaczenie urządzeń wyposażonych w ekrany, dostrzega zagrożenia związane z niewłaściwym, nadmiernym korzystaniem z mediów IV.19

3. O czym szumią drzewa?
Dziecko:

‒ uczestniczy w ćwiczeniach porannych i zabawach ruchowych I.5
‒ sprawnie chwyta i celnie rzuca piłkę, reaguje na sygnał I.5
‒ manipuluje klockami I.6
‒ usprawnia motorykę małą, rysuje po śladzie, uzupełnia rysunek, posługuje się pędzlem, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania I.7
‒ wykonuje ćwiczenia gimnastyczne kształtujące odpowiednią postawę ciała I.8
‒ reaguje na sygnał dźwiękowy, wykonuje ćwiczenia oddechowe I.9
‒ opisuje swój nastrój, kontroluje swoje zachowania II.1
‒ obserwuje ptaki w ciszy i skupieniu, odnosi się z życzliwością do żywych stworzeń II.10
‒ dostrzega emocjonalną wartość przyrody jako inspiracji poznawczej i estetycznej II.11
‒ zauważa i podziwia piękno jesiennego krajobrazu II.11
‒ właściwie zachowuje się podczas spaceru w lesie/parku, zna zasady poprawnego zachowania w lesie III.5
‒ współpracuje z innymi dziećmi podczas tworzenia planszy, współpracuje i współzawodniczy w zespołach zgodnie z ustalonymi zasadami III.5
‒ uważnie i cierpliwie słucha, sygnalizuje chęć udzielenia odpowiedzi III.8
‒ rozpoznaje skarby natury dotykiem np. owoce, nasiona wybranych drzew IV.1
‒ tworzy kompozycje plastyczne, wykorzystując materiał przyrodniczy, układa mandale z dostępnych materiałów naturalnych IV.1, II.11, I. 6
‒ dostrzega piękno opisu literackiego jesieni IV.1
‒ określa postępowanie bohaterów opowiadania IV.2
‒ wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, dokonuje analizy i syntezy słuchowej, wyodrębnia głoskę „l” w nagłosie, układa schematy głoskowe wyrazów, dobiera wyrazy pasujące do schematu głoskowego IV.2
‒ powtarza, dopowiada rymujące się wyrazy IV.2, IV.5
‒ mówi o swojej ulubionej porze roku IV.2, II.11
‒ rozpoznaje i nazywa niektóre drzewa iglaste, liściaste, owocowe oraz ich owoce i nasiona IV.2, IV.18
‒ układa zdanie gramatycznie poprawne, interesuje się czytaniem, zna litery „l”, „L”, tworzy wyrazy z sylab i je odczytuje, dobiera podpisy do obrazka IV.4
‒ odtwarza kształt litery przy użyciu włóczki IV.4
‒ łączy podpisy z obrazkami, czyta globalnie nazwy ptaków, miesięcy, dni tygodnia IV.4
‒ uważnie słucha wiersza, odpowiada na pytania, wypowiada się na temat treści utworu i określa jego nastrój IV.5, II.1
‒ identyfikuje usłyszane odgłosy lasu, wyraża muzykę ruchem i gestem, reaguje ruchem na zmiany tempa i charakteru muzyki, porusza się w rytm muzyki IV.7
‒ usprawnia aparat mowy IV.7
‒ wskazuje różnice na obrazkach IV.8
‒ rysuje linie w ograniczonym polu, określa kierunki i miejsca na kartce, odtwarza symetryczne wzory w przestrzeni sieci kwadratowej IV.8
‒ kreśli litery ,,l”, „L” IV.8
‒ czyta obrazy, nazywa symbole związane z porami roku IV.9
‒ konstruuje zabawkę według wzoru IV.11
‒ koduje przekaz za pomocą dotykowych znaków umownych IV.9, IV.12
‒ odczytuje, układa, odtwarza i kontynuuje rytm IV.12
‒ rozróżnia i nazywa podstawowe figury geometryczne, układa z nich kompozycje IV.12
‒ aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych, eksperymentuje, wnioskuje IV.13
‒ dokonuje pomiaru przy użyciu sznurka i miarki krawieckiej, porównuje długości IV.13
‒ wskazuje kierunki w przestrzeni od siebie, porusza się zgodnie z instrukcją IV.14
‒ szacuje liczbę elementów zbioru, liczy na konkretach oraz zbiorach zastępczych, posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15
‒ posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi czasu, wymienia w poprawnej kolejności pory roku i dni tygodnia IV.16
‒ rozpoznaje i nazywa niektóre ptaki, wskazuje ptaki, które zostają w Polsce na zimę, i te, które odlatują do ciepłych krajów IV.18
‒ opisuje wygląd jesiennego lasu, posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt i roślin leśnych, zna podstawowe informacje na temat wybranych zwierząt żyjących w lesie IV. 5, IV.18
‒ zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie IV.18
‒ pogłębia wiedzę o drzewach, ogląda albumy i książki przyrodnicze IV.18, IV.19

4. Jesienne strategie zwierząt
Dziecko:
‒ zawiązuje woreczek na kokardę lub na supeł, rozłupuje orzechy przy pomocy dziadka do orzechów I.2
‒ uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych i zabawach kołowych I.5
‒ rzuca trafnie do celu I.5
‒ tworzy zabawki z przedmiotów niekonwencjonalnych I.6
‒ tworzy rytmy z materiałów przyrodniczych I.6, IV.12
‒ konstruuje schronienie dla zwierząt I.6, IV.11
‒ wykonuje ćwiczenia kształtujące odpowiednią postawę I.8
‒ doskonali sprawność narządów artykulacyjnych I.9
‒ czeka na własną kolej w zabawie II.8
‒ wczuwa się w uczucia innych, odczuwa chęć pomagania II.9
‒ zna zwierzęta leśne, przejawia troskę w stosunku do otoczenia przyrodniczego, dostrzega potrzeby zwierząt II.10
‒ integruje się z grupą poprzez wspólną zabawę w kole III.2
‒ współpracuje z rówieśnikami podczas tworzenia gazetki tematycznej, współpracuje w parach III.5
‒ tworzy grę planszową, ustala jej zasady, przestrzega zasad fair play III.5
‒ uważnie słucha opowiadania, uważnie słucha poleceń III.8
‒ obdarza uwagą inne dzieci w trakcie zabawy III.8
‒ przedstawia wygląd, cechy charakterystyczne zwierząt za pomocą scenek pantomimicznych, odwzorowuje opowieść ruchem ciała IV.1
‒ maluje, wycina, przykleja, dba o estetyczny wygląd pracy IV.1
‒ układa kompozycje według własnego pomysłu IV.1, I.6
‒ dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, dzieli wyrazy na sylaby i głoski, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
‒ rozpoznaje i nazywa kłujące przedmioty, porównuje cechy jakościowe, wskazuje podobieństwa i różnice IV.2
‒ tworzy rymy IV.2, IV.6
‒ obserwuje otoczenie przyrodnicze, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta leśne i ich kryjówki, opisuje wygląd wiewiórki IV.2
‒ dobiera odgłos do desygnatu (przedmiotu/obrazka) IV.2, IV.6
‒ czyta globalnie, dobiera podpisy do obrazków IV.4
‒ wyodrębnia i przelicza wyrazy w zdaniu oraz sylaby w wyrazach IV.4
‒ układa kształty liter z różnych elementów IV.4
‒ tworzy liczbę mnogą wyrazów, buduje zdania poprawne gramatycznie IV.4
‒ wyodrębnia głoski w nagłosie i wygłosie IV.4
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „i”, „I”, czyta krótkie teksty wyrazowo-
-obrazkowe dobiera napis do obrazka, odczytuje rebusy IV.4, IV.9
‒ odróżnia zdania prawdziwe od fałszywych, odpowiada na pytania IV.5
‒ rozwiązuje zagadki słowne dotyczące mieszkańców lasu, udziela odpowiedzi na pytania IV.5
‒ dobiera określenia do zwierząt na podstawie obrazka, wymienia cechy charakterystyczne zwierząt IV.6, IV.18
‒ rozwija poczucie rytmu i umiejętności wokalne IV.7
‒ uwrażliwia się na budowę utworu, uwrażliwia się na zmiany tempa i charakteru muzyki IV.7
‒ zna tekst piosenki, śpiewa piosenkę, gra na instrumentach muzycznych, rozwija poczucie rytmu i umiejętności wokalne IV.7
‒ wykonuje ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, naśladuje odgłosy leśnych zwierząt IV.7
‒ rysuje po śladzie, uzupełnia obrazek zgodnie ze wskazanymi kryteriami IV.8
‒ kreśli litery „i”, „I”, kreśli kształty liter na piasku IV.8
‒ lepi z modeliny IV.8
‒ planuje i zagospodarowuje przestrzeń na kartonie IV.11
‒ klasyfikuje przedmioty według określonego kryterium, tworzy rytmy IV.12
‒ posługuje się liczebnikami porządkowymi, przelicza wskazane elementy na obrazku, szacuje „na oko”, liczy na konkretach, zna pojęcie „para” IV.15
‒ tworzy zbiory, porównuje ich liczebność, stosując różne strategie, dodaje i odejmuje w czasie zabawy oraz w sytuacjach użytkowych IV.15
‒ zna wygląd i nazwy niektórych zwierząt leśnych oraz ich kryjówek, posiada wiedzę przyrodniczą na temat zwierząt leśnych, wykazuje się wiedzą na temat świata zwierząt IV.18
‒ posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym IV.18