Tematyka wrzesień
1. Ja i ty to my
Dziecko:
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i muzycznych;
– rozpoznaje i naśladuje podstawowe emocje przedstawione symbolicznie;
– wyraża swoje emocje;
– przeżywa przyjemne emocje związane z przebywaniem w grupie, ma świadomość, że zachowania mogą wywoływać emocje przyjemne i nieprzyjemne;
– integruje się z rówieśnikami, nawiązuje relacje podczas zabawy ruchowej;
– odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej;
– współpracuje z innymi podczas opracowania zasad grupowego kodeksu zachowania, przestrzega zasad zabawy w grupie, respektuje wyniki rywalizacji, współpracuje z dziećmi w zabawie;
– komunikuje się z innymi za pomocą gestów, przedstawia słowa za pomocą gestów;
– doskonali pamięć wzrokową, nazywa czynności;
– buduje krótkie wypowiedzi, wnioskuje, wzbogaca słownictwo;
– opisuje własny wygląd, wymieniając cechy indywidualne oraz podobieństwo do członków rodziny, opisuje wygląd innych osób;
– eksperymentuje rytmem i głosem, rozwija poczucie pulsu i rytmu, reaguje na zmianę wysokości dźwięków, odtwarza ruchem ciała dostrzeżone sekwencje rytmiczne;
– kreśli linie poziome po śladzie zgodnie ze wskazanym kierunkiem, od lewej do prawej;
– doskonali orientację na kartce, określa kierunki i miejsca na kartce;
– orientuje się w schemacie własnego ciała, określa położenie przedmiotów w przestrzeni;
– stosuje zbiory zastępcze i porównuje ilości;
2. Spotkanie z latawcem
Dziecko:
‒ doskonali sprawność grafomotoryczną;
‒ nawiązuje relacje rówieśnicze podczas zabawy, integruje się z rówieśnikami;
‒ odczuwa swoją przynależność do grupy;
‒ przestrzega zasad podczas zabawy;
‒ dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów, dzieli wyrazy na głoski;
‒ wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu, buduje zdania w czasie przeszłym;
‒ rozumie znaczenie marzeń w życiu człowieka, mówi o swoich marzeniach;
‒ aktywnie słucha utworu literackiego;
‒ doskonali umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych;
‒ odtwarza układ elementów np. z figur geometrycznych, układa z trójkątów kompozycje w kształcie latawca;
‒ klasyfikuje według wskazanego kryterium;
‒ aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych, eksperymentuje, wnioskuje, dostrzega siłę napędową powietrza;
‒ dokonuje pomiaru długości różnymi sposobami, układa elementy od najkrótszego do najdłuższego;
‒ interesuje się cyframi, posługuje się liczebnikami porządkowymi, przelicza elementy;
‒ prowadzi obserwacje przyrodnicze;
3. Pożegnanie lata
Dziecko:
‒ aktywnie uczestniczy w przygotowywaniu pomocy do zajęć, prawidłowo posługuje się nożyczkami i precyzyjnie wycina, kreśli linie spiralne;
‒ identyfikuje przedmioty dotykiem i opisuje odczuwane wrażenia zmysłowe;
‒ odczuwa radość z badania i odkrywania świata, przedstawia emocje i uczucia za pomocą charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
‒ odczuwa więź emocjonalną z krajem i regionem, z którego pochodzi, odczuwa przynależność do grupy;
‒ odczuwa radość ze wspólnego przygotowywania i spożywania posiłku;
‒ uważnie słucha poleceń i starannie wykonuje zadania na karcie pracy;
‒ naśladuje ruchy i zachowanie kota, wykorzystując niewerbalne środki wyrazu, zgodnie współdziała w małym zespole;
‒ rozwiązuje zagadki słowne;
‒ wskazuje i określa pozytywne cechy bohaterki opowiadania, dostrzega elementy humorystyczne w treści opowiadania;
‒ wystukuje rytm utworu muzycznego, nazywa usłyszane odgłosy;
‒ czyta obrazy, nazywa symbole, wyjaśnia ich znaczenie;
‒ wskazuje na mapie Polski niektóre obiekty geograficzne;
‒ klasyfikuje zdjęcia według wskazanych kryteriów, tworzy kolekcję na podstawie przyjętego kryterium klasyfikacyjnego oraz nadaje jej nazwę;
‒ odtwarza liczebność na zbiorach zastępczych, wyznacza wynik dodawania na konkretach;
‒ bada właściwości wybranych materiałów naturalnych i wyciąga wnioski oparte na związkach przyczynowo-skutkowych;
‒ dostrzega i opisuje zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla kończącego się lata;
4. Tajemnice Ziemi
Dziecko:
‒ identyfikuje dotykiem przedmioty sensoryczne, rysuje po śladzie;
‒ tworzy postacie do teatru cieni;
‒ doskonali koordynację wzrokowo-ruchową, celnie rzuca piłką i ją łapie;
‒ radzi sobie w sytuacji rywalizacji z wygraną i przegraną;
‒ wykazuje empatyczną postawę wobec ludzi i zwierząt;
‒ przestrzega zasad podczas zabawy, współpracuje;
‒ układa kompozycje z naturalnego tworzywa;
‒ naśladuje ruchem, dźwiękiem skojarzenia z danym żywiołem, wciela się w dinozaury obrazując ruchem ciała ich sposób poruszania się;
‒ dostrzega wieloznaczność pojęcia „ziemia”;
‒ dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach;
‒ odróżnia świat realny od fikcji literackiej;
‒ uważnie słucha wiersza, dobiera skojarzenia do wyrazów, układa rymowane wyliczanki związane z dinozaurami;
‒ koloruje według kodu;
‒ prezentuje żywioły za pomocą symbolu;
‒ wyodrębnia i nazywa elementy obrazka, wyjaśnia ich znaczenie;
‒ koduje i dekoduje złożone układy rytmiczne;
‒ kojarzy ruch obrotowy Ziemi z następstwem dnia i nocy;
‒ prowadzi obserwacje przyrodnicze;
‒ interesuje się prehistorią naszej planety, rozumie konieczność podejmowania działań proekologicznych;