Bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych
Bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych.
W dzisiejszych czasach media społecznościowe stanowią nieodłączną część życia codziennego, również dla najmłodszych. Pomimo oczywistych korzyści, takich jak możliwość komunikacji, uczenia się i wyrażania siebie oraz znajdowania inspiracji, istnieją również pewne wyzwania związane z bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z platform internetowych. Dlatego też ważne jest, aby opiekunowie nauczyli dzieci, jak stosować się do zasad bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które sprawią, że korzystanie z social mediów przez dzieci będzie pozytywnym i bezpiecznym doświadczeniem.
Dzieci w wieku 3-6 lat
- Dzieci w tym wieku nie powinny same korzystać z urządzeń z dostępem do Internetu, należy im w tym towarzyszyć. Nawet w takiej sytuacji zasadne jest stosowanie programów kontroli rodzicielskiej – pomagają one chronić dziecko przed przypadkowym kontaktem z nieodpowiednimi treściami.
- Unikaj pokazywania materiałów, które mogą wzbudzać strach, wstyd lub złość.
- Wybieraj treści dostosowane do wieku i wspierające rozwój – krótkie, spokojne i wolne od przemocy.
- W tym wieku dziecko powinno oglądać bajki i inne treści online wyłącznie w towarzystwie rodzica. Podczas wspólnego oglądania rozmawiaj z dzieckiem o tym, co widzi na ekranie – komentuj co się dzieje, tłumacz sytuacje, nazywaj emocje bohaterów i pokazuj lepsze wzorce lub możliwe rozwiązania. Dzięki temu dziecko nie tylko przyswaja treści, ale także uczy się je rozumieć, interpretować i samodzielnie oceniać.
Do 15. roku życia – bez mediów społecznościowych
Dzieci nie powinny korzystać z mediów społecznościowych przed ukończeniem 15 roku życia. Media społecznościowe narażają dziecko na szkodliwe treści, przemoc i uzależnienie.
Zadbaj, by nie korzystało z nich zbyt wcześnie. Zanim zacznie – przygotuj je i bądź na bieżąco z tym, czego w nich doświadcza.
Dostęp do mediów społecznościowych – ze względu na ich silny wpływ na psychikę, emocje i relacje – powinien być możliwy dopiero w wieku, w którym młoda osoba dysponuje odpowiednimi zasobami, aby poruszać się w tym środowisku w sposób świadomy i bezpieczny.
Decyzję o udostępnieniu dziecku serwisów społecznościowych i komunikatorów musi poprzedzić rozmowa, sprawdzenie gotowości dziecka, wspólne ustalenie zasad oraz odpowiednia konfiguracja ustawień prywatności.
Dlaczego to ważne?
Dla ochrony zdrowia psychicznego:
Intensywne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z wyższym poziomem lęku, depresji, samotności i niskiej samooceny – szczególnie wśród nastoletnich dziewcząt. Mechanizmy porównywania się, presji społecznej i zależności od „lajków” i „serduszek” pogarszają samopoczucie psychiczne młodych użytkowników.
Dla bezpiecznego rozwoju emocji i tożsamości:
Dzieci w okresie wczesnej i środkowej adolescencji (czyli między 11 a 15 rokiem życia) dopiero kształtują swoją tożsamość, a obecność w mediach społecznościowych może zakłócać ten proces. Obserwowanie wyidealizowanych obrazów innych osób może utrudniać budowanie realistycznego obrazu siebie.
Dla zdrowego snu:
Korzystanie z mediów społecznościowych wieczorem lub nocą negatywnie wpływa na sen dzieci – opóźnia zasypianie, skraca czas snu i zaburza jego jakość. Dzieci budzą się w nocy, by sprawdzać powiadomienia, co prowadzi do chronicznego zmęczenia i problemów z regeneracją.
Dla budowania uwagi i zdolności poznawczych:
Nadmierne korzystanie z krótkich, dynamicznych treści powoduje trudność w utrzymaniu uwagi, obniża pamięć operacyjną i utrudnia skupienie się na zadaniach wymagających cierpliwości – takich jak nauka czy czytanie.
Odpowiedzialne korzystanie dzieci z mediów społecznościowych wymaga współpracy rodziców, opiekunów i świadomej edukacji. Zapewnienie im odpowiednich narzędzi i wskazówek pozwoli najmłodszym cieszyć się korzyściami płynącymi z tych platform, jednocześnie chroniąc ich przed potencjalnymi zagrożeniami. Pamiętajmy, że kluczem jest otwarta komunikacja, uważne słuchanie i wsparcie w procesie nauki odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych.
Opracowały: mgr Klaudia Gajewska i mgr Natalia Maślak
