Tematyka na grudzień
1.Kulinarne ciekawostki
Dziecko:
‒ odpowiednio zachowuje się przy stole i zgodnie z etykietą spożywa posiłek, nakrywa do stołu, właściwie rozkłada zastawę i sztućce I.3
‒ z pomocą nauczyciela przyrządza potrawy z owoców I.3
‒ aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, gimnastycznych i zabawach ruchowych I.5
‒ stosuje matematykę w sytuacjach życiowych I.6
‒ doskonali swoją sprawność manualną i właściwy chwyt I.7, IV.8
‒ kształtuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych I.8
‒ doskonali spostrzegawczość I.9
‒ radzi sobie z trudnymi emocjami, np. w sytuacji przegranej II.8
‒ dba o bezpieczeństwo swoje i innych, potrafi zachować się stosownie do miejsca III.4
‒ bezpiecznie bawi się z rówieśnikami, współpracuje z rówieśnikami podczas zabawy III.5
‒ wykonuje gest, ruch zgodnie z ustalonym sygnałem III.5
‒ rozpoznaje wartości związane z zachowaniami społecznymi III.6
‒ obdarza uwagą dzieci i osoby dorosłe, słucha poleceń nauczyciela i precyzyjnie je wykonuje, bierze aktywny udział w zajęciach grupowych III.8
‒ komunikuje się i współdziała w zabawie III.9
‒ zna nazwy i wygląd przyborów kuchennych IV.2
‒ mówi o swoich upodobaniach żywieniowych, o zwyczajach żywieniowych swojej rodziny IV.2
‒ dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyszczególnia głoski w nagłosie, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
‒ zna nazwy mlecznych przetworów i wie, jakie jest ich znaczenie w codziennej diecie IV.2
‒ w sposób zrozumiały dla innych wypowiada się na temat własnych obserwacji, doskonali aparat mowy IV.2
‒ doskonali pamięć wzrokową IV.2
‒ zna nazwy części ciała i je wskazuje IV.2, IV.18
‒ obserwuje proces przygotowania twarogu, dzieli się swoimi spostrzeżeniami IV.2, IV.6
‒ wykazuje zainteresowanie czytaniem, podkreśla wyrazy zaczynające się głoską „r” , odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter, czyta sylaby otwarte i zamknięte ze spółgłoską „r” IV.4
‒ odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza IV.5
‒ odgaduje zagadki o przyborach i sprzętach kuchennych IV.6
‒ poznaje homonimy, wie, że wyraz o takim samym brzmieniu może mieć inne znaczenie IV.6
‒ rozwija poczucie rytmu i umiejętności wokalne, reaguje na zmiany w budowie utworu, rozpoznaje różne dźwięki IV.7
‒ przedstawia scenki za pomocą swojego ciała, mimiki, gestów, mowy IV.7
‒ chętnie bierze udział w aktywności plastycznej IV.8
‒ wie, jak wygląda cyfra 6, rozpoznaje ją wśród innych, kreśli cyfrę 6 IV.8
‒ rozumie i właściwie odczytuje informacje IV.9
‒ przyporządkowuje produkty do piramidy zdrowia IV.9, IV.12
‒ porównuje ciężar różnych przedmiotów, stosuje pojęcia związane z ważeniem IV.11
‒ porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na ich długość, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. makaronowe łańcuchy IV.11,
IV.13
‒ rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne IV.12
‒ odczytuje rytmy i potrafi kontynuować regularność, samodzielnie komponuje rytmy, przekłada rytmy na inne reprezentacje IV.12
‒ dzieli produkty według kryterium pochodzenia: roślinnego i zwierzęcego IV.12
‒ próbuje, degustuje różne produkty, określa ich smak, zapach, konsystencję IV.12, IV.18
‒ eksperymentuje, przewiduje skutki swoich działań, określa smak wody IV.13
‒ określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby
i do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą IV.14
‒ posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, przelicza w zakresie 6, porównuje liczebność, stosuje pojęcia: „mniej”, „więcej”, „tyle samo” IV.15
‒ przelicza elementy w zbiorach, rozumie, że zmiana ułożenia elementów nie wpływa na zmianę ich liczebności IV.15
‒ posiada wiedzę na temat pochodzenia produktów żywnościowych IV.18
‒ wie, czym zajmuje się kucharz, nazywa czynności wykonywane przez kucharza IV.20
- Zabawy w teatrDziecko:
‒ dostrzega potrzebę ruchu na świeżym powietrzu, uczestniczy w zabawach ruchowych na powietrzu I.4, I.5
‒ aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych, rytmicznych I.5
‒ prawidłowo rzuca i łapie piłkę I.5
‒ doskonali motorykę małą, wycina po linii I.7
‒ rysuje wzory na kartce, składa kartkę w harmonijkę I.7, IV.8
‒ wykonuje ćwiczenia ruchowe kształtujące prawidłową postawę ciała I.8
‒ ma sprawny aparat artykulacyjny I.9
‒ rozwija umiejętności grafomotoryczne I.9
‒ rozpoznaje i nazywa emocje swoje i innych, zwraca się do innych w uprzejmy sposób, radzi sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji II.1, II.8
‒ rozpoznaje, nazywa i wyraża swoje odczucia związane z oglądanym przedstawieniem II.1, II.4
‒ poszukuje właściwych strategii rozwiązywania trudnych sytuacji II.7
‒ okazuje wsparcie emocjonalne II.9
‒ wie, jak należy zachować się w teatrze, ocenia zachowanie bohaterów scenki III.5
‒ współpracuje zgodnie w zespole i małej grupie III.5
‒ współtworzy kącik teatralny III.5, IV.11
‒ słucha uważnie, obdarza nauczyciela i inne dzieci uwagą III.8
‒ przedstawia komunikaty za pomocą gestów i mimiki III.8
‒ komunikuje się za pomocą komunikatów werbalnych i niewerbalnych III.9
‒ rozumie pojęcia związane z budynkiem teatru IV.1
‒ wykonuje improwizacje plastyczne do muzyki IV.1
‒ konstruuje lapbooka, w sposób kreatywny wypowiada się w formach plastycznych IV.1
‒ prezentuje swoje pomysły na rozwiązanie sytuacji konfliktowych IV.1
‒ współtworzy mapę myśli IV.1, IV.2
‒ poprawnie formułuje wypowiedzi słowne, prezentuje swoje rozumienie tekstu IV.2
‒ dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, tworzy liczbę mnogą rzeczowników poprzez dodanie litery „y” i „i” do nazwy obrazka, wskazuje miejsce głoski „y” w schemacie głoskowym wyrazu IV.2
‒ posługuje się pojęciami dotyczącymi teatru, wie, jakie informacje znajdują się na bilecie teatralnym, nazywa lalki teatralne: marionetkę, pacynkę, kukiełkę IV.2
‒ wymienia różne rodzaje teatrów IV.2
‒ wyraża swoją opinię na temat przedstawienia IV.2
‒ odróżnia fikcję od rzeczywistości IV.3
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „y”, „Y”, czyta krótkie teksty wyrazowo-obrazkowe, rozwiązuje rebusy, czyta sylaby, wyrazy z poznanych liter IV.4
‒ recytuje i układa wierszyki, z uwagą i skupieniem opowiada, co przedstawia ilustracja, odpowiada na pytania do ilustracji IV.5
‒ układa historyjkę obrazkową, ustala kolejność chronologiczną wydarzeń IV.5
‒ rozwiązuje zagadki, wymienia nazwy zwierząt IV.5, IV.18
‒ współtworzy opowieść IV.6, IV.5
‒ prawidłowo reaguje na dźwięki, reaguje na zmiany tempa i czas trwania dźwięków, rozpoznaje dźwięki z otoczenia i je odtwarza, rozwija poczucie rytmu, odtwarza sekwencje dźwiękowe IV.7
‒ wykazuje zainteresowanie zabawami plastycznymi, eksperymentuje z materiałem plastycznym, konstruuje maskę według swojego pomysłu IV.8
‒ określa kierunki i miejsca na kartce IV.8
‒ ćwiczy małą motorykę, rysuje po śladzie, dorysowuje drugą połową symetrycznego obrazka, kreśli literę „y” IV.8
‒ stosuje poprawnie znaki „+”, „=” w zadaniach, przyporządkowuje działania do ilustracji IV.9, IV.15
‒ przekształca przedmiot według własnego pomysłu, nadaje nowe znaczenie przedmiotowi użytkowemu IV.11
‒ rozumie określenia „mniej niż…”, „więcej niż…” IV.13
‒ określa położenie osób i przedmiotów w przestrzeni, wskazuje rękę lewą i prawą IV.14
‒ przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, porównuje ich liczebność, wykonuje dodawanie, rozpoznaje cyfry od 1 do 5, posługuje się liczebnikami porządkowymi, przelicza w zakresie 5, dodaje i odejmuje w zakresie, układa samodzielnie proste zadania tekstowe, wykonuje dodawanie w czasie zabawy, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego IV.15
‒ z uwagą i skupieniem ogląda przedstawienie teatralne IV.19
‒ poszukuje informacji na tematach różnych form teatralnych IV.19
‒ zna zawody związane z teatrem, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód IV.20
3, 4. Magia świąt
Dziecko:
‒ nakrywa do stołu, uczestniczy w zorganizowaniu świątecznego poczęstunku I.3, I.7
‒ aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych i zabawie ruchowej, celnie rzuca do celu i chwyta I.5
‒ współpracuje z rówieśnikami I.5, III.5
‒ ozdabia szablony bombek i choinki materiałami o zróżnicowanej fakturze I.6
‒ konstruuje z patyczków/ figur geometrycznych, buduje z materiału naturalnego, planuje etapy wykonywania tej czynności I.6
‒ doskonali sprawność manualną podczas wycinania nożyczkami i sklejania papieru I.7
‒ pomaga podczas przedświątecznych porządków I.7
‒ stosuje chwyt pisarski podczas rysowania I.7
‒ doskonali koordynację wzrokowo-ruchową I.7
‒ kształtuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych I.8
‒ ćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i percepcję wzrokową I.9
‒ doskonali sprawność manualną I.9
‒ koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych fragmentów utworu I.9, III.8
‒ radzi sobie z emocjami przeżywanymi w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa II.1, II.6
‒ jest zainteresowane czytaniem jako czynnością dającą przyjemność, dostarczającą emocji II.6, IV.19
‒ uwrażliwia się na potrzeby innych, ulega świątecznemu nastrojowi II.9, II.4
‒ rozumie przesłanie świąt jako dawanie dobra, pomaganie potrzebującym II.10, III.6
‒ rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt zimą II.10, IV.18
‒ czerpie radość z zabaw na śniegu II.11
‒ odczuwa przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej III.2
‒ opowiada o przygotowaniach do świąt i zwyczajach świątecznych w swoim domu, zna polskie tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe III.2, IV.2, IV. 10
‒ zna swoje imię, nazwisko i adres III.3
‒ współpracuje z rówieśnikami podczas zabawy, jest radosne i zaangażowane w wykonanie zadania III.5
‒ respektuje zasady właściwego i bezpiecznego korzystania z sanek III.5, III.7
‒ wie, że swoim działaniem sprawi radość innym, rozumie znaczenie pojęcia ,,koleżeński” III.6
‒ wie, jak ważne jest dbanie o czystość w swoim otoczeniu III.6
‒ dzieli się spostrzeżeniami na temat konieczności pomagania innym ludziom III.7
‒ tworzy kartkę świąteczną w szczytnym celu III.7
‒ komunikuje się z dziećmi i dorosłymi III.9
‒ wykazuje się kreatywnością i starannością podczas pracy plastycznej IV.1
‒ wciela się w rolę IV.1
‒ buduje dłuższe wypowiedzi, usprawnia narządy artykulacyjne IV.2
‒ dokonuje syntezy słuchowej wyrazów, rozwija słuch fonematyczny, dzieląc słowa na sylaby IV.2
‒ poprawnie formułuje życzenia, zwraca uwagę na treść IV.2, III.4
‒ ćwiczy pamięć i koncentrację IV.3
‒ rozpoznaje swoje imię zapisane wśród innych imion, odczytuje sylaby i łączy je w słowa, rozpoznaje litery i cyfry podczas zabawy IV.4
‒ łączy w pary nazwy ptaków, czyta je globalnie IV.4, IV.9
‒ odpowiada na pytania dotyczące treści wysłuchanego utworu; aktywnie uczestniczy w rozmowie na temat wysłuchanego tekstu IV.5, IV.2
‒ swobodnie interpretuje ruchem muzykę, rozwija szybką reakcję na sygnały dźwiękowe, rozwija twórczą aktywność ruchową, doskonali umiejętności wokalne IV.7
‒ określa kierunki i miejsca na kartce IV.8
‒ dostrzega symetrię kształtów IV.8, IV.11
‒ doskonali spostrzegawczość, składa obrazek z części IV.9
‒ łączy w pary takie same kształty, doskonali percepcję wzrokową IV.9
‒ dekoduje informacje przedstawione symbolicznie IV.9
‒ zna tradycyjne związane z wigilijnym stołem IV.10
‒ samodzielnie lepi aniołka lub inne figurki z masy solnej IV.11, IV.2
‒ klasyfikuje kartki świąteczne ze względu na wybraną cechę, klasyfikuje obiekty według długości i szerokości IV.12
‒ tworzy rytmy, dostrzega regularności rytmiczne i je odtwarza IV.12
‒ przelicza elementy i porównuje ich wielkość, szerokość, długość IV.12
‒ orientuje się w schemacie własnego ciała, rozróżnia stronę lewą i prawą IV.14
‒ przelicza elementy i wykonuje proste działania matematyczne IV.15
‒ obserwuje zmiany w przyrodzie związane z nadejściem zimy, posługuje się lupą podczas obserwacji przyrodniczych IV.18
‒ wymienia ptaki zimujące i przylatujące na zimę do Polski IV.18
‒ samodzielnie korzysta z książek przyrodniczych IV.19
‒ poznaje najbliższą okolicę przedszkola, wie, gdzie jest poczta, skrzynka pocztowa IV.19, IV.20
‒ zna drogę listu od nadawcy do adresata, wie, czym zajmuje się listonosz IV.20