Tematyka na luty
Tematyka na luty
- Za zimową szybą – kontynuowanie zagadnień ze stycznia.
2, 3 Karnawał
Dziecko:
– wykonuje czynności precyzyjne I.2
– wiąże kokardy I.2
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych I.5
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, rzuca do celu I.5
– chętnie uczestniczy w zabawie przy muzyce I.5
– wykonuje ćwiczenia oddechowe I.5, I.9
– za pomocą ruchów prezentuje wskazaną postać, zwierzę, rzecz I.5, IV.1
– poznaje właściwości powietrza podczas zabaw z piórkiem i z balonem I.5, IV.18
– usprawnia motorykę małą, wycina nożyczkami po linii prostej i po łuku I.7
– składa kartkę papieru w wachlarz według instrukcji nauczyciela I.7, III.8
– doskonali koordynację wzrokowo-ruchową I.9
– doskonali wymowę poprzez ćwiczenia ortofoniczne I.9, IV.6
– rozpoznaje i nazywa emocje II.1
– przedstawia emocje za pomocą rysunku II.4
– odczuwa swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej III.2
– czerpie radość podczas wspólnych zabaw i zadań III.5
– respektuje zasady zabawy w grupie III.5
– radzi sobie w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa III.5, II.3
– nazywa wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi III.6
– obdarza uwagą rówieśników i osoby dorosłe III.8
– uważnie słucha opowiadania III.8
– przestrzega zasad bezpieczeństwa w zabawie III.8
– wzbogaca zasób słownictwa, prowadzi dialog, poprawnie formułuje wypowiedzi, posługując się czasem przyszłym IV.2
‒ dzieli wyrazy na sylaby wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów IV.2
– wie, co to jest karnawał, wypowiada się na temat zwyczajów związanych z karnawałem, poznaje tradycje karnawałowe innych krajów IV.2
– bierze udział w zabawach badawczych, dzieli się swoimi spostrzeżeniami IV.2, IV.11
– odróżnia fikcję od rzeczywistości IV.3
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „b”, „B”, czyta krótkie teksty wyrazowo-obrazkowe, dobiera podpisy do obrazków na podstawie przeczytanego tekstu IV.4
– odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– układa i rozwiązuje zagadki IV.5
– reaguje na zmiany dynamiczne i zmiany wysokości dźwięku IV.7
– rozwija poczucie rytmu i pulsu, eksperymentuje rytmem i ruchem IV.7
– wyzwala twórczą aktywność ruchową IV.7
– śpiewa piosenkę IV.7
– ozdabia wachlarz według własnego pomysłu IV.8
‒ wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne IV.8
– określa kierunki na kartce IV.8
– uzupełnia ilustracje według wskazanego kryterium IV.8
– odtwarza obrazek z pamięci IV.8, IV.9
– odczytuje i stosuje kod, rozwija myślenie skojarzeniowe IV.9
– nadaje znaczenie przedmiotom z otoczenia IV.9
– myśli logicznie, łączy postać z jej atrybutem IV.9, IV.12
– wyjaśnia znaczenie powiedzenia „Nie szata zdobi człowieka” IV.10
– wyraża ekspresję twórczą podczas ozdabiania sali, zagospodarowuje przestrzeń IV.11
– wykonuje zabawkę sensoryczną, gniotka IV.11
– określa i porównuje wielkości przedmiotów IV.11
– rozróżnia podstawowe figury geometryczne IV.12
– klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru IV.12
– układa rytmy wg instrukcji, odczytuje i kontynuuje rytm IV.12
– dokonuje pomiaru odległości, wykorzystując ślady stóp na śniegu IV.13
– porównuje długości przedmiotów IV.13
– dostrzega symetrię w wycinanych wzorach IV.14
– przelicza w kolejności rosnącej i malejącej, odejmuje z wykorzystaniem liczmanów IV.15
– rozpoznaje i nazywa cyfrę „0”, rozumie pojęcie zbioru pustego IV.15
– przelicza i porównuje liczebności zbiorów, tworzy zbiory o wskazanej liczbie elementów IV.15
– zna i stosuje znaki „–”, „+”, posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15
– posługuje się pojęciami z zakresu przyrody, tj. powietrze, wiatr i dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, tj. śnieg, lód, woda IV.18
– obserwuje i opisuje zjawiska przyrodnicze charakterystyczne dla zimy, obserwuje płatki śniegu IV.18
– ogląda globus, posługuje się nazwami państw IV.18, IV.19
– podejmuje aktywność badawczą IV.19
– ogląda książki, czasopisma, filmy, korzysta z multimediów IV.19
4. Polarna wyprawa
Dziecko:
– przygotowuje i spożywa zdrową przekąskę I.3, I.7
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych I.5
– pokonuje tor przeszkód, ustawia się w szeregu, poprawnie reaguje na sygnał słowny I.5
– chętnie bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych, wykonuje ćwiczenia ruchowe w parze, utrzymuje równowagę podczas ćwiczeń I.5
– rozwija zmysł równowagi I.5, I.8
– konstruuje wędkę z patyka i sznurka I.6
– sprawnie odrysowuje obrazek przez kalkę I.6
– prezentuje właściwy chwyt pisarski podczas ćwiczeń graficznych I.7
– sprawnie wykonuje ćwiczenia manualne, usprawniające motorykę małą, sprawnie wycina wzory z papieru I.7
– kształtuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych I.8
– doskonali percepcję wzrokową I.9
– układa puzzle, dobiera obrazek do usłyszanej wypowiedzi I.9, IV.6
– czerpie przyjemność ze wspólnej zabawy, odczuwa przynależność do grupy II.6, III.2
– współdziała z dziećmi w zabawie III.5
– ustala i respektuje zasady zabawy w kąciku III.5
– współtworzy plansze tematyczne III.5, IV.1
– uważnie słucha nauczyciela, reaguje na sygnał nauczyciela w umówiony sposób, reaguje na polecenia słowne III.8
– wyzwala twórczą aktywność ruchową, przedstawia ruchem treść opowieści, bierze udział w improwizacjach ruchowych IV.1
– w sposób kreatywny wypowiada się w formach plastycznych IV.1
– wyraża swoje rozumienie zjawiska zorzy polarnej poprzez rysunek (impresję plastyczną) IV.1
– wykleja kontury materiałem o różnych cechach (kolor, faktura) IV.1, IV.11
– wie, jak powinien wyglądać ekwipunek podróżnika – polarnika IV.2
– dzieli wyrazy na sylaby, wysłuchuje głoski w nagłosie, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
– wypowiada się na podstawie obrazka, filmu, opowiadania nauczyciela IV.2
– dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat zjawiska zorzy polarnej IV.2
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „n”, „N”, czyta krótkie teksty, odczytuje sylaby z poznanych liter IV. 4
– rozpoznaje przedmioty dotykiem IV.5
– z uwagą i skupieniem słucha czytanego tekstu, odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– reaguje ruchem na zmiany w budowie utworu, porusza się zgodnie z jego metrum, rozwija poczucie rytmu i pulsu IV.7
– wykonuje rytmiczny pląs z melorecytacją IV.7
– chętnie uczestniczy w zabawach teatralnych IV.7
– wykazuje aktywność poznawczą IV.9
– posługuje się znakami matematycznymi: <, >, = IV.9, IV.15
– dekoduje obrazek IV.11
– współtworzy kącik polarny IV.11
– kreatywnie wykorzystuje folię bąbelkową w zabawie IV.11
– rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne, tworzy z nich kompozycje i nadaje im znaczenie IV.12
– klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru IV.12
– „rysuje w powietrzu” wskazane kształty IV.12
– szereguje przedmioty według długości, grubości i wielkości IV.12
– dostrzega zjawisko symetrii IV.12, IV.14
– porównuje długości przedmiotów IV.13
– zna zasadę działania termometru IV.13
– określa położenie przedmiotów w stosunku do innego przedmiotu IV.14
– odróżnia strony lewą od prawej IV.14
– sprawnie dodaje i odejmuje na konkretach, układa i rozwiązuje zadania tekstowe, układa działania dodawania i odejmowania IV.15
– używa liczebników porządkowych, przelicza elementy zbioru, poprawnie określa i porównuje liczebności zbiorów IV.15
– rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 8 IV.15
– rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w Arktyce i na Antarktydzie IV.18
– wie, że śnieg topi się w temperaturze pokojowej IV.18
– wie, że sól może przyśpieszyć topnienie śniegu IV.18
– posługuje się pojęciami dotyczącymi życia ludzi mieszkających na obszarach polarnych IV.18
– ma podstawową wiedzę na temat niedźwiedzi, rozróżnia niedźwiedzie: polarnego i brunatnego, opowiada o nich IV.18
– wie, że na biegunach Ziemi dzień i noc trwają po pół roku IV.18
– posługuje się pojęciami dotyczącymi życia pingwinów IV.18
– posługuje się pojęciami dotyczącymi temperatury IV.18
– wymienia przedmioty, które przyciąga magnes IV.18
– wymienia nazwy głównych kierunków geograficznych IV.18
– z zainteresowaniem bierze udział w zabawach badawczych IV.18, IV.19
– wie, jak wygląda i działa kompas IV.18, IV.19
– ogląda zdjęcia, filmy przyrodnicze, prezentacje multimedialne IV.19
- Na wiślanym szlaku.
Dziecko:
– spożywa posiłki, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku I.3
– współuczestniczy w pieczeniu pierników I.3, III.5
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, w zabawie ruchowej i w zabawie skocznej w Sali i na świeżym powietrzu I.5
– współdziała i współzawodniczy w grach zespołowych I.5
– reaguje na sygnał podczas wykonywania ćwiczeń I.5
– współdziała z dziećmi w zabawach z chustą animacyjną I.5
– bierze udział w zabawach konstrukcyjnych, wycina, skleja papier I.6
– łączy kartki za pomocą wstążki I.6
– tworzy konstrukcję z materiału naturalnego I.6
– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8
– przedstawia emocje mimiką II.4
– panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na swoją kolej w zabawie lub w przypadku przegranej II.8
– używa zwrotów grzecznościowych podczas zabawy tematycznej w zakupy oraz
podczas posiłków III.4
– respektuje zasady zabawy, pracuje w grupie, współdziała w parze III.5
– prawidłowo reaguje na umówiony sygnał nauczyciela III.8
– wyraża swoje rozumienie świata za pomocą konstrukcji z materiału naturalnego IV.1
– wycina i wykleja według instrukcji nauczyciela, w sposób kreatywny wypowiada się
w formach plastycznych IV.1
– naśladuje ruchy drugiej osoby IV.1, I.5
– improwizuje ruchem intencjonalnym i tańcem do muzyki IV.1, IV.7
– współtworzy kolaż, eksperymentuje graficznie IV.1, IV.8
– tworzy karty o Krakowie i Warszawie do albumu IV.1, IV.8, IV.10
– nadaje swoim czynnościom i wytworom znaczenie, wyciąga wnioski IV.2, IV.6
– wie, do czego może być wykorzystywany bursztyn IV.2, IV.19
– z uwagą i skupieniem słucha legendy, odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości IV.3
– układa napis z rozsypanki literowej według wzoru, czyta krótkie teksty; dopasowuje podpisy do obrazka, czyta globalnie nazwy miast, czyta proste wyrazy i zdania IV.4
– z uwagą i skupieniem słucha wiersza, odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– zna treść legendy o Smoku Wawelskim IV.5, IV.10, IV.2
– wypowiada się swobodnie na zadany temat IV.6
– bierze udział w burzy mózgów IV.6
– rozwija wyobraźnię muzyczną, doskonali umiejętności wokalne IV.7
– reaguje na metrum piosenki oraz na dźwięki długie i krótkie IV.7
– porusza się w rytm muzyki IV.7
– wykonuje improwizacje ruchowe do muzyki z wykorzystaniem przyboru IV.7, I.5
– zna ludowe zabawy taneczne, bierze w nich udział IV.7, IV.10
– wykonuje zadania grafomotoryczne IV.8
– wykonuje eksperymenty farbą i plasteliną IV.8
– kreśli koła na dużej płaszczyźnie IV.8
– określa kierunki i miejsca na kartce IV.8
– układa obrazek z elementów IV.9
– zna postaci z wybranych legend polskich, łączy postać z jej atrybutem IV.9, IV.10
– rozpoznaje na zdjęciach miejsca charakterystyczne dla Warszawy, Torunia, Gdańska IV.9, IV.10
– wie, w jaki sposób na mapie zaznacza się morza, góry, rzeki i miasta IV.9, IV.18
– wskazuje na mapie Polski Morze Bałtyckie, Wisłę, wybrane miasta IV.9, IV.18
– nazywa i rozpoznaje wybrane symbole związane z regionami Polski IV.10
– zna treść legendy o Złotej Kaczce IV.10
– zna miejscowości w Polsce, w których są latarnie morskie IV.10
– współtworzy kącik tematyczny IV.11
– współtworzy planszę tematyczną, nadaje znaczenie umieszczonym na niej elementom IV.11
– zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu ze względu na ich długość i szerokość IV.11
– porównuje przedmioty w swoim otoczeniu ze względu na ciężar IV.11
– eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. stopę IV.13
– posługuje się pojęciami góra – dół, prawo – lewo, pion – poziom IV.14
– określa położenie elementów na kratkach IV.14, IV.9
– eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb IV.15
– wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, używa liczebników porządkowych do przodu i wspak IV.15
– dopełnia do podanej liczby, poprawnie wykonuje dodawanie liczb w zakresie 8 z wykorzystaniem liczmanów, porównuje liczby, używając znaków: <, >, = IV.15
– posługuje się monetami, odlicza podane kwoty IV.17
– wie, że Ziemia krąży wokół Słońca i wokół własnej osi IV.18
– określa cechy bursztynu IV.18
– posługuje się nazwami Słońce, Ziemia, Układ Słoneczny IV.18, IV.19
– wie, do czego służą latarnie morskie IV.18, IV.19
– wie, jak działa waga szalkowa IV.19
– wie, czym zajmuje się rybak IV.20