Tematyka na marzec
I - Sztuka blisko nas
Dziecko:
– chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, naśladuje czynności, wykonuje ćwiczenia równoważne I.5
– bierze udział w zabawach ruchowych z elementem współzawodnictwa I.5, III.5
– buduje z różnego rodzaju klocków I.6
– współtworzy konstrukcje z różnej wielkości pudeł I.6
– rozpoznaje przedmioty, używając zmysłu dotyku I.7
– prezentuje właściwy chwyt pisarski podczas ćwiczeń graficznych I.7
– tnie papier nożyczkami po linii prostej I.7, I.9
– doskonali percepcję wzrokową I.9
– usprawnia małą motorykę I.9
– czerpie radość z tworzenia kompozycji plastycznych II.4, II.6
– dostrzega, że wygląd otoczenia, w którym przebywa, wpływa na jego samopoczucie, nastrój II.6, II.11
– radzi sobie z emocjami w sytuacji czekania na swoją kolej oraz rywalizacji II.8
– rozumie znaczenie przyjaźni w życiu człowieka II.10
– słucha wypowiedzi innych dzieci, szanuje odmienne opinie III.1, III.8
‒ respektuje ustalone zasady zabawy w grupie III.5
– współtworzy kącik tematyczny III.5, IV.11
– przedstawia wybrane aktywności za pomocą gestów IV.1
– wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych IV.1
– wyraża emocje poprzez taniec IV.1, IV.7
– wypowiada się na temat bliskiego otoczenia, oglądanych ilustracji IV.2
– dzieli wyrazy na sylaby, wyróżnia głoskę w nagłosie, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
– posługuje się pojęciami związanymi z wybranymi dziedzinami sztuki IV.2, IV.6
– zna pojęcia: sztuka, galeria sztuki IV.2, IV.19
‒ interesuje się czytaniem, czyta wyrazy związane z tematyką, czyta krótkie teksty wyrazowo-obrazkowe IV.4
– z uwagą i skupieniem słucha tekstu literackiego, odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– opowiada o własnych doświadczeniach, wypowiada się na dany temat IV.5
– układa i opowiada historyjkę obrazkową IV.5
– zapamiętuje tekst wiersza, recytuje wiersz IV.5
– dopasowuje ilustracje do tekstu, uzasadnia swój wybór IV.5, IV.9
– wie, jak powstaje miska z gliny IV.5, IV.19, IV.20
– rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe IV.6
– rozwija twórczą wyobraźnię muzyczną IV.7
– reaguje na zmianę wysokości dźwięków i nastrój w muzyce IV.7
– rozpoznaje i nazywa dźwięki dochodzące z otoczenia IV.7
– słucha/ogląda koncert orkiestry symfonicznej IV.7
– rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty IV.7
– odtwarza usłyszany rytm IV.7, IV.12
– eksperymentuje farbą, tworzy różne odcienie tej samej barwy IV.8
– tworzy kompozycję plastyczną IV.8
– maluje pastelami, eksperymentuje farbą, tworzy barwy pochodne IV.8
– posługuje się pojęciami: „barwy podstawowe”, „barwy pochodne” IV.8
– odrysowuje, wycina kształty, tworzy z nich kompozycje IV.8, IV.11
– nadaje znaczenia obserwowanym obrazom IV.9
– posługuje się pojęciami dotyczącymi muzyki oraz nazwami osób ją wykonujących IV.9
– wyodrębnia i nazywa elementy budynku, rozpoznaje i nazywa charakterystyczne kształty IV.9, IV.11
– wykonuje ramkę do obrazu, ozdabia wazon plasteliną IV.11
– dostrzega różnice między kompozycjami płaskimi i przestrzennymi IV.11
– mierzy wysokość (długość) za pomocą różnego rodzaju przyrządów IV.11
– wykonuje zabawkę – instrument muzyczny IV.11
– współtworzy makietę osiedla IV.11, III.5
– rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), odtwarza układ figur geometrycznych IV.12
– klasyfikuje instrumenty: dęte, strunowe, klawiszowe, perkusyjne IV.12
– odczytuje i kontynuuje rytm, przekształca rytm IV.12
– posługuje się pojęciami dotyczącymi pogody IV.18
– ogląda albumy sztuki IV.19
– wie, na czym polega praca garncarza IV.19, IV.20
– wie, czym zajmuje się architekt IV.20
II - Recepta na zdrowie
Dziecko:
– samodzielnie, prawidłowo myje ręce i zęby I.1
– nazywa przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przy utrzymywaniu higieny ciała I.1, IV.1
– określa sposoby dbania o higienę poszczególnych części ciała I.1, IV.2
– zna i stosuje proste sposoby zmniejszenia ryzyka zakażenia siebie i innych I.1, IV.18
– wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe – ubiera się samodzielnie,
samodzielnie wiąże sznurówki I.2
– komunikuje potrzebę ruchu, uczestniczy w orientacyjnej zabawie ruchowej I.4
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, w zabawie ruchowej oraz rzutnej zabawie z przyborami I.5
– inicjuje zabawy na świeżym powietrzu I.5
– prowadzi piłkę nogą między przeszkodami I.5
– reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową I.5, III.5, IV.7
– ćwiczy aparat mowy poprzez zabawy w puszczanie baniek mydlanych I.5, I.9
– używa chwytu pisarskiego podczas rysowania w ograniczonej przestrzeni I.7
– rozpoznaje przybory łazienkowe za pomocą dotyku I.7
– wycina nożyczkami elementy o rożnych kształtach I.7, I.9
– przygotowuje ciasteczka zgodnie z czynnościami prezentowanymi przez nauczyciela I.7, III.8
– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8
– doskonali koncentrację uwagi I.9
– radzi sobie z zadaniem pod presją i z emocjami związanymi z rywalizacją II.8
– respektuje zasady konkursu III.5
– współpracuje z dziećmi i osobą dorosłą w czasie zabawy III.5
– obdarza uwagą nauczyciela i dzieci – partnerów zabawy III.8
– słucha poleceń i starannie wykonuje zadania na karcie pracy III.8
– werbalizuje swoje potrzeby, uwzględnia potrzeby partnera w zabawie III.8
– współtworzy kodeks zachowania w przychodni lekarskiej III.7, III.8, IV.2
– wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą przybory higieniczne IV.1
– dostosowuje sposób poruszania się do naśladowanej postaci, za pomocą gestów, ruchu całego ciała, prezentuje zdrowie lub chorobę IV.1
– koloruje, wycina, tworzy kompozycję, nadaje jej tytuł IV.1, IV.8
– współtworzy plakat o zdrowym trybie życia i planszę z piramidą zdrowia IV.1, IV.8, IV.18
– reaguje zgodnie z przyjętym kodem IV.1, IV.19
– swobodnie wypowiada się na temat higieny jamy ustnej i zdrowego trybu życia IV.2
– dzieli wyrazy na sylaby, wyszczególnia głoski w nagłosie IV.2
– słucha i odpowiada na pytania do tekstu IV.2, IV.5
– zna numery alarmowe, wie, w jakich sytuacjach należy z nich korzystać IV.2, IV.5
– bierze aktywny udział w opracowaniu dziewięciu zasad higieny osobistej, ilustruje wybraną zasadę IV.2, IV.8, IV.18
– wypowiada się na temat wyglądu otoczenia w pierwszych dniach marca IV.2, IV.18
– wypowiada się na temat tego, co służy, a co nie naszemu zdrowiu IV.2, IV.18
– nazywa przedmioty związane z zawodem lekarza i pielęgniarza IV.2, IV.20
– interesuje się tekstem czytanym, dobiera podpisy do obrazków, odczytuje sylaby i wyrazy zbudowane z poznanych liter IV.4
– zapamiętuje ciąg ilustracji IV.5
– rozwiązuje zagadki IV.5
– doskonali szybką reakcję na pauzę w muzyce, kształtuje umiejętności wokalne i poczucie rytmu, rozwija wyobraźnię ruchową IV.7
– uważnie słucha i rozpoznaje dźwięki IV.7
– rozpoznaje i nazywa dźwięki pojazdów ratunkowych IV.7, IV.19, IV.20
– kreśli cyfrę „9” IV.8
– wykonuje eksperymenty graficzne z wykorzystaniem gąbki i farby IV.8
– zna cyfrę oznaczającą liczbę 9 IV.9
– współtworzy tor przeszkód IV.11, III.5
– układa obrazek zgodnie ze wzorem IV.12
– klasyfikuje elementy wg wskazanego kryterium IV.12
– porządkuje zbiór rosnąco i malejąco IV.13
– określa kierunki w stosunku do własnej osoby, określa kierunki na kartce, odróżnia stronę prawą i lewą, górę i dół IV.14
– przelicza elementy zbioru, dopełnia lub odejmuje liczbę elementów w zbiorze zgodnie z zapisem cyfry IV.15
– liczy w zakresie 9, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi IV.15
– rozpoznaje poznane cyfry oznaczające liczby IV.15
– zachowuje odpowiednią kolejność podczas liczenia IV.15
– prawidłowo przelicza w poznanym zakresie (odróżnia liczenie prawidłowe od błędnego) IV.16
– wybiera z przedstawionego zestawu produkty zdrowe IV.18
– rozpoznaje i nazywa owoce oraz warzywa IV.18
– wymienia nazwy witamin – A, B, C, D, E, wie, że witaminy są niezbędne do zachowania zdrowia IV.18
– rozpoznaje produkty po zapachu IV.18
– wie, że niektórymi chorobami można się zakazić/zarazić IV.18
– wymienia zachowania prozdrowotne IV.18, IV.2
– opisuje odczucia wywołane zabawą materiałami o zróżnicowanej fakturze, tj. gąbką IV.19, IV.2
– wie, co oznacza termin „korytarz życia” i tworzy go podczas zabawy IV.19, IV.20
– wie, czym zajmują się lekarz, pielęgniarz oraz służby ratunkowe IV.20
III - Kiedyś i dziś
Dziecko:
– samodzielnie myje i kroi warzywa i owoce I.2, I.3
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych I.5
– uczestniczy w zabawach ruchowych i muzycznych I.5
– wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych I.6, IV.11
– prezentuje właściwy chwyt pisarski podczas ćwiczeń graficznych I.7
– doskonali małą motorykę I.7
– pod nadzorem nauczyciela obsługuje sokowirówkę – przygotowuje sok I.7, IV.19
– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8
– doskonali spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchową I.9
– rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, tworzy dłuższe wypowiedzi oparte o ciągi myślowe I.9, IV.6
– radzi sobie pod presją II.8
– buduje dobre relacje z rówieśnikami, komunikuje się z nimi III.1, III.9
– współpracuje z innymi dziećmi, ustala i respektuje reguły zabawy III.5
– nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi III.6
– obdarza uwagą partnera zabawy III.8
– naśladuje gesty, ruchy partnera podczas zabawy III.9
– komunikuje się z dziećmi podczas zabawy tematycznej III.9
– naśladuje sposób działania przedmiotów codziennego użytku IV.1
– za pomocą ruchu, gestu, mimiki przedstawia treść opowieści nauczyciela IV.1
– naśladuje czynności zaobserwowane w codziennym życiu IV.1
– współtworzy mapę myśli na temat Internetu IV.1, IV.2, IV.8, IV.9
– układa i rozwiązuje zagadki pantomimiczne IV.1, IV.5
– tworzy kompozycje z figur geometrycznych według własnego pomysłu IV.1, IV.1
– rozpoznaje i nazywa wybrane przedmioty codziennego użytku IV.2
– buduje dłuższe wypowiedzi na dany temat IV.2
– wymienia wyrazy z głoską „z”, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
– wypowiada się na temat wynalazków, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami i wiedzą IV.2, III.8
– dzieli się swoimi wyobrażeniami oraz wiedzą na temat życia w jaskiniach, bez współczesnych wynalazków IV.2, IV.5
– wypowiada się na temat życia na zamku na podstawie własnych wyobrażeń, ilustracji oraz opowiadania IV.2, IV.5, IV.9
– wypowiada się na temat różnych sposobów podróżowania IV.2, IV.19
– rozpoznaje i nazywa środki transportu IV.2, IV.19
– wypowiada się na temat znaczenia wynalazku koła IV.2, IV.19
– nazywa, rozpoznaje domowe sprzęty elektryczne, wie, do czego służą IV.2, IV.19
– wypowiada się na temat zasad korzystania z komputera i Internetu, IV.2, IV.19
– odróżnia sytuację zabawy od realnych doświadczeń IV.3
– wyszukuje na ilustracji wskazane przedmioty IV.3, IV.9
– przyporządkowuje przedmioty do współczesności i do czasów dawnych IV.3, IV.19, IV.12
– odczytuje sylaby zbudowane z poznanych liter, układa z nich wyrazy, dobiera podpisy do obrazków IV.4
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „z”, „Z”, czyta krótkie teksty IV.4
– słucha wiersza, odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– rozwiązuje zagadki dotyczące sposobów podróżowania IV.5
– odpowiada na pytania, opowiada o kolejnych etapach przygotowania soku, objaśnia kolejność czynności IV.5
– współtworzy instrukcję, tworzy piktogramy/symbole oznaczające etapy przygotowania soku IV.6, IV.9
– rozpoznaje i nazywa wynalazki IV.5, IV.19
– zna zasady bezpiecznego korzystania z domowego sprzętu elektrycznego IV.5, IV.19
– wie, że ten sam wyraz może mieć różne znaczenia IV.6
– poznaje wygląd i brzmienie instrumentów: lutni, gitary klasycznej, gitary elektrycznej, organów, keyboardu IV.7
– doskonali umiejętności wokalne IV.7
– łączy gesty, ruchy i kroki w proste układy taneczne, porusza się przy muzyce i do muzyki IV.7
– wykonuje eksperymenty graficzne, kalkuje, koloruje zamki IV.8
– rozpoznaje odgłosy pojazdów, wskazuje pojazdy i je nazywa IV.8, IV.2
– projektuje i konstruuje z różnych materiałów dom przyszłości IV.8, I.6
– projektuje i wykonuje swój herb IV.8, IV.11
– dostrzega symetrię w rysunku, uzupełnia rysunek w przestrzeni sieci kwadratowej, według osi symetrii IV.8, IV.12
– porządkuje zdjęcia w kąciku tematycznym IV.11
– nadaje znaczenie wykonanym elementom oraz czynnościom IV.11
– tworzy kompozycję wg wzoru i wskazówek nauczyciela IV.11
– porównuje wielkość kół IV.11
– klasyfikuje elementy według wskazanego kryterium, układa przedmioty w grupy IV.12
– rozróżnia dotykiem kształty: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt IV.12
– klasyfikuje figury geometryczne według wskazanych cech IV.12
– koduje i dekoduje cechy figur geometrycznych tj. wielkość, kształt, kolor IV.12, IV.9
– określa kierunki w przestrzeni w stosunku do własnej osoby, określa kierunki
na kartce, rozróżnia strony lewą i prawą IV.14
– przelicza elementy zbioru, dodaje i odejmuje w zakresie 9 z wykorzystaniem liczmanów, układa działania dodawania i odejmowania za pomocą symboli matematycznych, przedstawia działanie dodawania na zbiorach zastępczych, uzupełnia zapis dodawania za pomocą symboli matematycznych IV.15
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, korzysta z książek, albumów jako źródła wiedzy i inspiracji IV.19
– wie, do czego można wykorzystać komputer i Internet, korzysta z nowoczesnej technologii IV.19
– wypowiada się na temat pracy architekta IV.20
Na tropach wiosny
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych I.5
– chętnie uczestniczy w zabawie ruchowej, zabawie skocznej I.5
– starannie wycina nożyczkami po linii prostej I.7, I.9
– wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne, rysuje po śladzie I.7, I.9, IV.8
– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8
– dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego II.9
– odczuwa troskę o uprawiane rośliny II.9
– tworzy wypowiedzi ze zwrotami grzecznościowymi (powitanie) III.4, IV.6
– współpracuje z dziećmi podczas zabawy, współpracuje z dorosłym III.5
– reaguje na sygnał w ustalony sposób III.5, III.8
– obdarza uwagą dzieci i osoby dorosłe III.8
– słucha poleceń nauczyciela i je wykonuje III.8
– uważnie słucha opowieści nauczyciela III.8
– respektuje potrzeby partnera zabawy dotyczące siły nacisku podczas masażu III.8, III.7, IV.1
– przedstawia ruchem motyla i rozwój krokusa – za pomocą ruchu, bierze udział
w zabawie pantomimicznej IV.1
– tworzy i rozwiązuje zagadki pantomimiczne IV.1
– współtworzy konstrukcję/kompozycję kukły/gaiku IV.1
– ilustruje fragment opowiadania IV.1, IV.8
– współtworzy notatkę graficzną, przedstawia za pomocą rysunków elementy potrzebne roślinie do wzrostu IV.1, IV.8
– dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów, dokonuje syntezy głoskowej wyrazów, wśród podanych wyrazów wskazuje te, które się rymują IV.2
– wyjaśnia znaczenie przysłowia „w marcu jak w garncu” oraz powiedzenia „ubrać się na cebulę” IV.2, IV.6, IV.18
– opowiada o zjawiskach pogodowych na podstawie symboli IV.2, IV.18
– swobodnie wypowiada się na temat zmian związanych ze zmianą pór roku: zima i wiosna IV.2, IV.18
– dzieli się spostrzeżeniami na temat obserwacji zmian stanów skupienia wody IV.2, IV.18
– odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości, byty realistyczne od fikcyjnych IV.3
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „c”, „C”, czyta krótkie teksty IV.4
– dobiera podpisy do obrazka, odczytuje nazwy części rośliny i nazwy kwiatów IV.4
– wymienia oznaki wiosny opisane w opowiadaniu IV.5, IV.18
– bierze udział w eksperymentach językowych IV.6
– określa cechy drzew IV.6
– nazywa odgłosy wybranych zwierząt IV.6, IV.18
– doskonali poczucie rytmu, reaguje na zmiany tempa i charakteru muzyki IV.7
– wyzwala ekspresję twórczą IV.7
– śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe IV.7
– tańczy trojaka IV.7
– kreśli litery ,,c”, „C”, doskonali sprawność grafomotoryczną IV.8
– wyraża siebie poprzez ekspresję plastyczną, z wybranych materiałów plastycznych tworzy wiosenny kwiat IV.8, IV.9
– rysuje wybraną przez siebie oznakę wiosny IV.8, IV.9
– wskazuje różnice między obrazkami, wskazuje na ilustracji zwiastuny wiosny IV.9
– tworzy kompozycje geometryczne IV.9, IV.12
– układa zapisy matematyczne z cyfr i znaków matematycznych, porównuje liczebność zbiorów, używając symboli matematycznych =, <, > IV.9, IV.15
– wypowiada się na temat zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny IV.10
– bierze udział w tradycyjnych zabawach ze śpiewem związanych z powitaniem wiosny IV.10, IV.8
– dostrzega regularności IV.12
– tworzy układ zgodnie z kryterium – żaden element nie może się powtarzać IV.12
‒ określa charakterystyczne cechy nasion, układa nasiona warzyw i owoców w grupy IV.12
– wypowiada się na temat obserwowanej pogody IV.12, IV.18
– przelicza elementy w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15
– przedstawia liczebność zbiorów za pomocą cyfr IV.15
– odczytuje liczby na kościach do gry, przelicza, dodaje oczka wyrzucone na obu kostkach w zakresie 10 IV.15
– rozwiązuje zadania typu: „o ile więcej?”, „o ile mniej?”, IV.15, IV.11
– zna nazwy dni tygodni, wymienia je w kolejności IV.16
– posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu w ciągu dnia – rano, w południe, po południu IV.16
– zna następstwo pór roku, wymienia pory roku w kolejności IV.16
– wymienia w kolejności nazwy miesięcy w roku IV.16
– klasyfikuje obrazki na te związane z zimą i te związane z wiosną IV.18
– zna budowę drzewa IV.18
– dostosowuje strój do pogody IV.18
– wskazuje oznaki wczesnej wiosny IV.18
– wie, co jest potrzebne roślinie do rozwoju i życia IV.18
– nazywa części krokusa IV.18
– nazywa wybrane wiosenne kwiaty IV.18
– wykonuje doświadczenia prowadzące do dostrzegania stałości objętości IV.18
– rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta, zna wybrane ptaki, które wracają do Polski na wiosnę IV.18
– naśladuje odgłosy wydawane przez wybrane zwierzęta IV.18, IV.1
– wymienia zwiastuny wiosny – elementy pogody, zachowania zwierząt, świat roślin IV.18, IV.2
– rozumie pojęcia: „temperatura poniżej zera”, „powyżej zera”, odczytuje temperaturę na termometrze zewnętrznym IV.18, IV.13
– układa historyjkę obrazkową przedstawiającą rozwój tulipana IV.18, IV.19
– rozpoznaje i nazywa proste urządzenia do obserwacji pogody: termometr, wiatraczek, deszczomierz IV.18, IV.19
– systematycznie obserwuje pogodę, wyniki obserwacji zapisuje za pomocą symboli IV.18, IV.19, IV.1
– uczestniczy w zakładaniu uprawy roślin, bierze udział w zabawach badawczych IV.18, IV.19
– nazywa narzędzia ogrodnicze i związane z nimi prace ogrodowe IV.18, IV.20
– wie, kto potrzebuje znajomości aktualnej prognozy pogody: piloci samolotów, rybacy, turyści, szczególnie wychodzący w góry IV.18, IV.20
– podejmuje aktywność poznawczą, wie, że książka może być źródłem wiedzy IV.19
– wie, czym zajmuje się telewizyjny prezenter pogody IV.20
IV - Radosna Wielkanoc
Dziecko:
– ubiera się samodzielnie I.2
– zna ułożenie sztućców na stole, nakrywa do stołu I.3
– bierze udział w zabawach sprawnościowych, współdziała w zabawach zespołowych i tematycznych I.5
‒ sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe; utrzymuje równowagę I.5
– uczestniczy w zabawach ruchowych i zręcznościowych I.5
– poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne I.5
– łączy ze sobą różne materiały za pomocą różnych technik I.6
– tworzy kompozycje, wykorzystując materiał roślinny I.6
– eksperymentuje plasteliną I.6, IV.8
– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8
– ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową I.9
– wyszukuje na obrazku wskazane elementy I.9
– nazywa podstawowe emocje i je przedstawia II.4
– radzi sobie w sytuacji rywalizacji i czekania na swoją kolej II.8
– radzi sobie z emocjami, będąc pod presją II.8
– współpracuje w zespole III.2
– używa zwrotów grzecznościowych III.4
– reaguje na sygnał w ustalony sposób, respektuje ustalone zasady zabawy III.5
– estetycznie porządkuje eksponaty w kąciku tematycznym oraz zachowuje w nim czystość i porządek po zabawie III.5, IV.11
– obdarza uwagą dorosłych i dzieci, wykonuje polecenia nauczyciela III.8
– wykonuje zabawkę według instrukcji IV.1
– wykonuje prace plastyczne według własnego pomysłu IV.1
– chętnie wykonuje improwizacje ruchowe, wciela się w rolę IV.1
– swobodnie wypowiada się w ćwiczeniach dramowych, wykonuje improwizacje ruchowe do muzyki IV.1
‒ zna potrawy przygotowane z jaj, przedstawia potrawy za pomocą rysunków IV.1, IV.5
– eksperymentuje farbą, wykonuje znaki, kompozycje, nadaje im znaczenie IV.1, IV.8
– współtworzy tygodniowy plan przygotowań przedświątecznych IV.1, IV.9
– projektuje i rysuje kartkę wielkanocną IV.1, IV.10
– obserwuje zmiany w przyrodzie związane ze zmianą pory roku IV.18, IV.19
– rozpoznaje i nazywa artykuły spożywcze IV.2
– wysłuchuje głoskę „j” w sylabach, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2
– rozpoznaje litery IV.2
– wymienia wyrazy rozpoczynające się wskazaną głoską, dzieli wyrazy na sylaby
i podaje ich liczbę IV.2
– znajduje rymy dla podanych słów IV.2, IV.6
– wymienia symbole związane z Wielkanocą IV.2, IV.9
‒ interesuje się czytaniem, poznaje litery J, j IV.4
– uważnie słucha tekstu i odpowiada na pytania, czyta i opowiada historyjkę obrazkową IV.5
– recytuje wiersz rytmicznie, powtarza za nauczycielem wiersz we wskazany sposób – cicho/głośno, nisko/wysoko IV.5, IV.15
– wypowiada się na temat obserwacji związanych z rozwojem rośliny IV.5, IV.18
– reaguje na zmianę w muzyce, porusza się przy muzyce, dostrzega zmiany jej charakteru IV.7
– doskonali poczucie rytmu i poznaje budowę utworu IV.7
– łączy kroki i gesty w układy taneczne, rozwija twórczą wyobraźnię IV.7
‒ wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne, wykonuje improwizacje plastyczne IV.8
– określa kierunki i wskazuje miejsca na kartce IV.8
– maluje wodą, wykorzystując duże pędzle IV.8
– koduje i dekoduje układy przedmiotów IV.9, IV.12
– zna nazwy potraw wielkanocnych, zna chrześcijańskie zwyczaje związane z Wielkanocą, wymienia nazwy czynności związanych ze świętami IV.10
– zna sposoby ozdabiania jajek wielkanocnych: pisanki, kraszanki, drapanki IV.10
– rozwiązuje sudoku IV.11
– odczytuje pojemności z opakowań; umie określić, gdzie jest tyle samo, gdzie mniej, a gdzie więcej płynu IV.11
– określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w przestrzeni, na sieci kwadratowej, rozróżnia strony lewą i prawą IV.11, IV.14
– klasyfikuje jaja według kształtu, koloru, wielkości, układa je w grupy, szeregi IV.12
– odtwarza rytmy, zastępując dźwięki obrazem, przekłada rytmy na inną reprezentację IV.12
– wykonuje doświadczenia prowadzące do ustalenia wspólnej miary objętości cieczy, posługuje się pojęciem litr IV.13, IV.9
– posługuje się nazwami dni tygodnia w zabawie IV.16
– wypowiada się na temat rozmnażania się zwierząt, wymienia zwierzęta, które składają jaja, klasyfikuje wybrane zwierzęta na ssaki, ptaki, gady, płazy IV.18
‒ zna wygląd jaj różnych zwierząt IV.18
– wykonuje doświadczenia prowadzące do dostrzegania stałości objętości IV.18
‒ wie, że książka jest źródłem informacji, korzysta z Internetu z pomocą dorosłego IV.19
– uczestniczy w zabawach sensorycznych IV.19