Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Tematyka na marzec

I -  Sztuka blisko nas

Dziecko:

– chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, naśladuje czynności, wykonuje ćwiczenia równoważne I.5

– bierze udział w zabawach ruchowych z elementem współzawodnictwa I.5, III.5

– buduje z różnego rodzaju klocków I.6

– współtworzy konstrukcje z różnej wielkości pudeł I.6

– rozpoznaje przedmioty, używając zmysłu dotyku I.7

– prezentuje właściwy chwyt pisarski podczas ćwiczeń graficznych I.7

– tnie papier nożyczkami po linii prostej I.7, I.9

– doskonali percepcję wzrokową I.9

– usprawnia małą motorykę I.9

– czerpie radość z tworzenia kompozycji plastycznych II.4, II.6

– dostrzega, że wygląd otoczenia, w którym przebywa, wpływa na jego samopoczucie, nastrój II.6, II.11

– radzi sobie z emocjami w sytuacji czekania na swoją kolej oraz rywalizacji II.8

– rozumie znaczenie przyjaźni w życiu człowieka II.10

– słucha wypowiedzi innych dzieci, szanuje odmienne opinie III.1, III.8

‒ respektuje ustalone zasady zabawy w grupie III.5

– współtworzy kącik tematyczny III.5, IV.11

– przedstawia wybrane aktywności za pomocą gestów IV.1

– wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych IV.1

– wyraża emocje poprzez taniec IV.1, IV.7

– wypowiada się na temat bliskiego otoczenia, oglądanych ilustracji IV.2

– dzieli wyrazy na sylaby, wyróżnia głoskę w nagłosie, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2

– posługuje się pojęciami związanymi z wybranymi dziedzinami sztuki IV.2, IV.6

– zna pojęcia: sztuka, galeria sztuki IV.2, IV.19

‒ interesuje się czytaniem, czyta wyrazy związane z tematyką, czyta krótkie teksty wyrazowo-obrazkowe IV.4

– z uwagą i skupieniem słucha tekstu literackiego, odpowiada na pytania do tekstu IV.5

– opowiada o własnych doświadczeniach, wypowiada się na dany temat IV.5

– układa i opowiada historyjkę obrazkową IV.5

– zapamiętuje tekst wiersza, recytuje wiersz IV.5

– dopasowuje ilustracje do tekstu, uzasadnia swój wybór IV.5, IV.9

– wie, jak powstaje miska z gliny IV.5, IV.19, IV.20

– rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe IV.6

– rozwija twórczą wyobraźnię muzyczną IV.7

– reaguje na zmianę wysokości dźwięków i nastrój w muzyce IV.7

– rozpoznaje i nazywa dźwięki dochodzące z otoczenia IV.7

– słucha/ogląda koncert orkiestry symfonicznej IV.7

– rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty IV.7

– odtwarza usłyszany rytm IV.7, IV.12

– eksperymentuje farbą, tworzy różne odcienie tej samej barwy IV.8

– tworzy kompozycję plastyczną IV.8

– maluje pastelami, eksperymentuje farbą, tworzy barwy pochodne IV.8

– posługuje się pojęciami: „barwy podstawowe”, „barwy pochodne” IV.8

– odrysowuje, wycina kształty, tworzy z nich kompozycje IV.8, IV.11

– nadaje znaczenia obserwowanym obrazom IV.9

– posługuje się pojęciami dotyczącymi muzyki oraz nazwami osób ją wykonujących IV.9

– wyodrębnia i nazywa elementy budynku, rozpoznaje i nazywa charakterystyczne kształty IV.9, IV.11

– wykonuje ramkę do obrazu, ozdabia wazon plasteliną IV.11

– dostrzega różnice między kompozycjami płaskimi i przestrzennymi IV.11

– mierzy wysokość (długość) za pomocą różnego rodzaju przyrządów IV.11

– wykonuje zabawkę – instrument muzyczny IV.11

– współtworzy makietę osiedla IV.11, III.5

– rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), odtwarza układ figur geometrycznych IV.12

– klasyfikuje instrumenty: dęte, strunowe, klawiszowe, perkusyjne IV.12

– odczytuje i kontynuuje rytm, przekształca rytm IV.12

– posługuje się pojęciami dotyczącymi pogody IV.18

– ogląda albumy sztuki IV.19

– wie, na czym polega praca garncarza IV.19, IV.20

– wie, czym zajmuje się architekt IV.20

 

II - Recepta na zdrowie

Dziecko:

– samodzielnie, prawidłowo myje ręce i zęby I.1

– nazywa przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przy utrzymywaniu higieny ciała I.1, IV.1

– określa sposoby dbania o higienę poszczególnych części ciała I.1, IV.2

– zna i stosuje proste sposoby zmniejszenia ryzyka zakażenia siebie i innych I.1, IV.18

– wykonuje podstawowe czynności samoobsługowe – ubiera się samodzielnie,

samodzielnie wiąże sznurówki I.2

– komunikuje potrzebę ruchu, uczestniczy w orientacyjnej zabawie ruchowej I.4

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, w zabawie ruchowej oraz rzutnej zabawie z przyborami I.5

– inicjuje zabawy na świeżym powietrzu I.5

– prowadzi piłkę nogą między przeszkodami I.5

– reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową I.5, III.5, IV.7

– ćwiczy aparat mowy poprzez zabawy w puszczanie baniek mydlanych I.5, I.9

– używa chwytu pisarskiego podczas rysowania w ograniczonej przestrzeni I.7

– rozpoznaje przybory łazienkowe za pomocą dotyku I.7

– wycina nożyczkami elementy o rożnych kształtach I.7, I.9

– przygotowuje ciasteczka zgodnie z czynnościami prezentowanymi przez nauczyciela I.7, III.8

– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8

– doskonali koncentrację uwagi I.9

– radzi sobie z zadaniem pod presją i z emocjami związanymi z rywalizacją II.8

– respektuje zasady konkursu III.5

– współpracuje z dziećmi i osobą dorosłą w czasie zabawy III.5

– obdarza uwagą nauczyciela i dzieci – partnerów zabawy III.8

– słucha poleceń i starannie wykonuje zadania na karcie pracy III.8

– werbalizuje swoje potrzeby, uwzględnia potrzeby partnera w zabawie III.8

– współtworzy kodeks zachowania w przychodni lekarskiej III.7, III.8, IV.2

– wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą przybory higieniczne IV.1

– dostosowuje sposób poruszania się do naśladowanej postaci, za pomocą gestów, ruchu całego ciała, prezentuje zdrowie lub chorobę IV.1

– koloruje, wycina, tworzy kompozycję, nadaje jej tytuł IV.1, IV.8

– współtworzy plakat o zdrowym trybie życia i planszę z piramidą zdrowia IV.1, IV.8, IV.18

– reaguje zgodnie z przyjętym kodem IV.1, IV.19

– swobodnie wypowiada się na temat higieny jamy ustnej i zdrowego trybu życia IV.2

– dzieli wyrazy na sylaby, wyszczególnia głoski w nagłosie IV.2

– słucha i odpowiada na pytania do tekstu IV.2, IV.5

– zna numery alarmowe, wie, w jakich sytuacjach należy z nich korzystać IV.2, IV.5

– bierze aktywny udział w opracowaniu dziewięciu zasad higieny osobistej, ilustruje wybraną zasadę IV.2, IV.8, IV.18

– wypowiada się na temat wyglądu otoczenia w pierwszych dniach marca IV.2, IV.18

– wypowiada się na temat tego, co służy, a co nie naszemu zdrowiu IV.2, IV.18

– nazywa przedmioty związane z zawodem lekarza i pielęgniarza IV.2, IV.20

– interesuje się tekstem czytanym, dobiera podpisy do obrazków, odczytuje sylaby i wyrazy zbudowane z poznanych liter IV.4

– zapamiętuje ciąg ilustracji IV.5

– rozwiązuje zagadki IV.5

– doskonali szybką reakcję na pauzę w muzyce, kształtuje umiejętności wokalne i poczucie rytmu, rozwija wyobraźnię ruchową IV.7

– uważnie słucha i rozpoznaje dźwięki IV.7

– rozpoznaje i nazywa dźwięki pojazdów ratunkowych IV.7, IV.19, IV.20

– kreśli cyfrę „9” IV.8

– wykonuje eksperymenty graficzne z wykorzystaniem gąbki i farby IV.8

– zna cyfrę oznaczającą liczbę 9 IV.9

– współtworzy tor przeszkód IV.11, III.5

– układa obrazek zgodnie ze wzorem IV.12

– klasyfikuje elementy wg wskazanego kryterium IV.12

– porządkuje zbiór rosnąco i malejąco IV.13

– określa kierunki w stosunku do własnej osoby, określa kierunki na kartce, odróżnia stronę prawą i lewą, górę i dół IV.14

– przelicza elementy zbioru, dopełnia lub odejmuje liczbę elementów w zbiorze zgodnie z zapisem cyfry IV.15

– liczy w zakresie 9, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi IV.15

– rozpoznaje poznane cyfry oznaczające liczby IV.15

– zachowuje odpowiednią kolejność podczas liczenia IV.15

– prawidłowo przelicza w poznanym zakresie (odróżnia liczenie prawidłowe od błędnego) IV.16

– wybiera z przedstawionego zestawu produkty zdrowe IV.18

– rozpoznaje i nazywa owoce oraz warzywa IV.18

– wymienia nazwy witamin – A, B, C, D, E, wie, że witaminy są niezbędne do zachowania zdrowia IV.18

– rozpoznaje produkty po zapachu IV.18

– wie, że niektórymi chorobami można się zakazić/zarazić IV.18

– wymienia zachowania prozdrowotne IV.18, IV.2

– opisuje odczucia wywołane zabawą materiałami o zróżnicowanej fakturze, tj. gąbką IV.19, IV.2

– wie, co oznacza termin „korytarz życia” i tworzy go podczas zabawy IV.19, IV.20

– wie, czym zajmują się lekarz, pielęgniarz oraz służby ratunkowe IV.20

III - Kiedyś i dziś

Dziecko:

– samodzielnie myje i kroi warzywa i owoce I.2, I.3

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych I.5

– uczestniczy w zabawach ruchowych i muzycznych I.5

– wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych I.6, IV.11

– prezentuje właściwy chwyt pisarski podczas ćwiczeń graficznych I.7

– doskonali małą motorykę I.7

– pod nadzorem nauczyciela obsługuje sokowirówkę – przygotowuje sok I.7, IV.19

– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8

– doskonali spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchową I.9

– rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, tworzy dłuższe wypowiedzi oparte o ciągi myślowe I.9, IV.6

– radzi sobie pod presją II.8

– buduje dobre relacje z rówieśnikami, komunikuje się z nimi III.1, III.9

– współpracuje z innymi dziećmi, ustala i respektuje reguły zabawy III.5

– nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi III.6

– obdarza uwagą partnera zabawy III.8

– naśladuje gesty, ruchy partnera podczas zabawy III.9

– komunikuje się z dziećmi podczas zabawy tematycznej III.9

– naśladuje sposób działania przedmiotów codziennego użytku IV.1

– za pomocą ruchu, gestu, mimiki przedstawia treść opowieści nauczyciela IV.1

– naśladuje czynności zaobserwowane w codziennym życiu IV.1

– współtworzy mapę myśli na temat Internetu IV.1, IV.2, IV.8, IV.9

– układa i rozwiązuje zagadki pantomimiczne IV.1, IV.5

– tworzy kompozycje z figur geometrycznych według własnego pomysłu IV.1, IV.1

– rozpoznaje i nazywa wybrane przedmioty codziennego użytku IV.2

– buduje dłuższe wypowiedzi na dany temat IV.2

– wymienia wyrazy z głoską „z”, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2

– wypowiada się na temat wynalazków, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami i wiedzą IV.2, III.8

– dzieli się swoimi wyobrażeniami oraz wiedzą na temat życia w jaskiniach, bez współczesnych wynalazków IV.2, IV.5

– wypowiada się na temat życia na zamku na podstawie własnych wyobrażeń, ilustracji oraz opowiadania IV.2, IV.5, IV.9

– wypowiada się na temat różnych sposobów podróżowania IV.2, IV.19

– rozpoznaje i nazywa środki transportu IV.2, IV.19

– wypowiada się na temat znaczenia wynalazku koła IV.2, IV.19

– nazywa, rozpoznaje domowe sprzęty elektryczne, wie, do czego służą IV.2, IV.19

– wypowiada się na temat zasad korzystania z komputera i Internetu, IV.2, IV.19

– odróżnia sytuację zabawy od realnych doświadczeń IV.3

– wyszukuje na ilustracji wskazane przedmioty IV.3, IV.9

– przyporządkowuje przedmioty do współczesności i do czasów dawnych IV.3, IV.19, IV.12

– odczytuje sylaby zbudowane z poznanych liter, układa z nich wyrazy, dobiera podpisy do obrazków IV.4

‒ interesuje się czytaniem, zna litery „z”, „Z”, czyta krótkie teksty IV.4

– słucha wiersza, odpowiada na pytania do tekstu IV.5

– rozwiązuje zagadki dotyczące sposobów podróżowania IV.5

– odpowiada na pytania, opowiada o kolejnych etapach przygotowania soku, objaśnia kolejność czynności IV.5

– współtworzy instrukcję, tworzy piktogramy/symbole oznaczające etapy przygotowania soku IV.6, IV.9

– rozpoznaje i nazywa wynalazki IV.5, IV.19

– zna zasady bezpiecznego korzystania z domowego sprzętu elektrycznego IV.5, IV.19

– wie, że ten sam wyraz może mieć różne znaczenia IV.6

– poznaje wygląd i brzmienie instrumentów: lutni, gitary klasycznej, gitary elektrycznej, organów, keyboardu IV.7

– doskonali umiejętności wokalne IV.7

– łączy gesty, ruchy i kroki w proste układy taneczne, porusza się przy muzyce i do muzyki IV.7

– wykonuje eksperymenty graficzne, kalkuje, koloruje zamki IV.8

– rozpoznaje odgłosy pojazdów, wskazuje pojazdy i je nazywa IV.8, IV.2

– projektuje i konstruuje z różnych materiałów dom przyszłości IV.8, I.6

– projektuje i wykonuje swój herb IV.8, IV.11

– dostrzega symetrię w rysunku, uzupełnia rysunek w przestrzeni sieci kwadratowej, według osi symetrii IV.8, IV.12

– porządkuje zdjęcia w kąciku tematycznym IV.11

– nadaje znaczenie wykonanym elementom oraz czynnościom IV.11

– tworzy kompozycję wg wzoru i wskazówek nauczyciela IV.11

– porównuje wielkość kół IV.11

– klasyfikuje elementy według wskazanego kryterium, układa przedmioty w grupy IV.12

– rozróżnia dotykiem kształty: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt IV.12

– klasyfikuje figury geometryczne według wskazanych cech IV.12

– koduje i dekoduje cechy figur geometrycznych tj. wielkość, kształt, kolor IV.12, IV.9

– określa kierunki w przestrzeni w stosunku do własnej osoby, określa kierunki

na kartce, rozróżnia strony lewą i prawą IV.14

– przelicza elementy zbioru, dodaje i odejmuje w zakresie 9 z wykorzystaniem liczmanów, układa działania dodawania i odejmowania za pomocą symboli matematycznych, przedstawia działanie dodawania na zbiorach zastępczych, uzupełnia zapis dodawania za pomocą symboli matematycznych IV.15

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, korzysta z książek, albumów jako źródła wiedzy i inspiracji IV.19

– wie, do czego można wykorzystać komputer i Internet, korzysta z nowoczesnej technologii IV.19

– wypowiada się na temat pracy architekta IV.20

Na tropach wiosny

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych I.5

– chętnie uczestniczy w zabawie ruchowej, zabawie skocznej I.5

– starannie wycina nożyczkami po linii prostej I.7, I.9

– wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne, rysuje po śladzie I.7, I.9, IV.8

– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8

– dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego II.9

– odczuwa troskę o uprawiane rośliny II.9

– tworzy wypowiedzi ze zwrotami grzecznościowymi (powitanie) III.4, IV.6

– współpracuje z dziećmi podczas zabawy, współpracuje z dorosłym III.5

– reaguje na sygnał w ustalony sposób III.5, III.8

– obdarza uwagą dzieci i osoby dorosłe III.8

– słucha poleceń nauczyciela i je wykonuje III.8

– uważnie słucha opowieści nauczyciela III.8

– respektuje potrzeby partnera zabawy dotyczące siły nacisku podczas masażu III.8, III.7, IV.1

– przedstawia ruchem motyla i rozwój krokusa – za pomocą ruchu, bierze udział

w zabawie pantomimicznej IV.1

– tworzy i rozwiązuje zagadki pantomimiczne IV.1

– współtworzy konstrukcję/kompozycję kukły/gaiku IV.1

– ilustruje fragment opowiadania IV.1, IV.8

– współtworzy notatkę graficzną, przedstawia za pomocą rysunków elementy potrzebne roślinie do wzrostu IV.1, IV.8

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów, dokonuje syntezy głoskowej wyrazów, wśród podanych wyrazów wskazuje te, które się rymują IV.2

– wyjaśnia znaczenie przysłowia „w marcu jak w garncu” oraz powiedzenia „ubrać się na cebulę” IV.2, IV.6, IV.18

– opowiada o zjawiskach pogodowych na podstawie symboli IV.2, IV.18

– swobodnie wypowiada się na temat zmian związanych ze zmianą pór roku: zima i wiosna IV.2, IV.18

– dzieli się spostrzeżeniami na temat obserwacji zmian stanów skupienia wody IV.2, IV.18

– odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości, byty realistyczne od fikcyjnych IV.3

‒ interesuje się czytaniem, zna litery „c”, „C”, czyta krótkie teksty IV.4

– dobiera podpisy do obrazka, odczytuje nazwy części rośliny i nazwy kwiatów IV.4

– wymienia oznaki wiosny opisane w opowiadaniu IV.5, IV.18

– bierze udział w eksperymentach językowych IV.6

– określa cechy drzew IV.6

– nazywa odgłosy wybranych zwierząt IV.6, IV.18

– doskonali poczucie rytmu, reaguje na zmiany tempa i charakteru muzyki IV.7

– wyzwala ekspresję twórczą IV.7

– śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe IV.7

– tańczy trojaka IV.7

– kreśli litery ,,c”, „C”, doskonali sprawność grafomotoryczną IV.8

– wyraża siebie poprzez ekspresję plastyczną, z wybranych materiałów plastycznych tworzy wiosenny kwiat IV.8, IV.9

– rysuje wybraną przez siebie oznakę wiosny IV.8, IV.9

– wskazuje różnice między obrazkami, wskazuje na ilustracji zwiastuny wiosny IV.9

– tworzy kompozycje geometryczne IV.9, IV.12

– układa zapisy matematyczne z cyfr i znaków matematycznych, porównuje liczebność zbiorów, używając symboli matematycznych =, <, > IV.9, IV.15

– wypowiada się na temat zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny IV.10

– bierze udział w tradycyjnych zabawach ze śpiewem związanych z powitaniem wiosny IV.10, IV.8

– dostrzega regularności IV.12

– tworzy układ zgodnie z kryterium – żaden element nie może się powtarzać IV.12

‒ określa charakterystyczne cechy nasion, układa nasiona warzyw i owoców w grupy IV.12

– wypowiada się na temat obserwowanej pogody IV.12, IV.18

– przelicza elementy w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15

– przedstawia liczebność zbiorów za pomocą cyfr IV.15

– odczytuje liczby na kościach do gry, przelicza, dodaje oczka wyrzucone na obu kostkach w zakresie 10  IV.15

– rozwiązuje zadania typu: „o ile więcej?”, „o ile mniej?”, IV.15, IV.11

– zna nazwy dni tygodni, wymienia je w kolejności IV.16

– posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu w ciągu dnia – rano, w południe, po południu IV.16

– zna następstwo pór roku, wymienia pory roku w kolejności IV.16

– wymienia w kolejności nazwy miesięcy w roku IV.16

– klasyfikuje obrazki na te związane z zimą i te związane z wiosną IV.18

– zna budowę drzewa IV.18

– dostosowuje strój do pogody IV.18

– wskazuje oznaki wczesnej wiosny IV.18

– wie, co jest potrzebne roślinie do rozwoju i życia IV.18

– nazywa części krokusa IV.18

– nazywa wybrane wiosenne kwiaty IV.18

– wykonuje doświadczenia prowadzące do dostrzegania stałości objętości IV.18

– rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta, zna wybrane ptaki, które wracają do Polski na wiosnę IV.18

– naśladuje odgłosy wydawane przez wybrane zwierzęta IV.18, IV.1

– wymienia zwiastuny wiosny – elementy pogody, zachowania zwierząt, świat roślin IV.18, IV.2

– rozumie pojęcia: „temperatura poniżej zera”, „powyżej zera”, odczytuje temperaturę na termometrze zewnętrznym IV.18, IV.13

– układa historyjkę obrazkową przedstawiającą rozwój tulipana IV.18, IV.19

– rozpoznaje i nazywa proste urządzenia do obserwacji pogody: termometr, wiatraczek, deszczomierz IV.18, IV.19

– systematycznie obserwuje pogodę, wyniki obserwacji zapisuje za pomocą symboli IV.18, IV.19, IV.1

– uczestniczy w zakładaniu uprawy roślin, bierze udział w zabawach badawczych IV.18, IV.19

– nazywa narzędzia ogrodnicze i związane z nimi prace ogrodowe IV.18, IV.20

– wie, kto potrzebuje znajomości aktualnej prognozy pogody: piloci samolotów, rybacy, turyści, szczególnie wychodzący w góry IV.18, IV.20

– podejmuje aktywność poznawczą, wie, że książka może być źródłem wiedzy IV.19

– wie, czym zajmuje się telewizyjny prezenter pogody IV.20

IV - Radosna Wielkanoc

Dziecko:

– ubiera się samodzielnie I.2

– zna ułożenie sztućców na stole, nakrywa do stołu I.3

– bierze udział w zabawach sprawnościowych, współdziała w zabawach zespołowych i tematycznych I.5

‒ sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe; utrzymuje równowagę I.5

– uczestniczy w zabawach ruchowych i zręcznościowych I.5

– poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne I.5

– łączy ze sobą różne materiały za pomocą różnych technik I.6

– tworzy kompozycje, wykorzystując materiał roślinny I.6

– eksperymentuje plasteliną I.6, IV.8

– kształtuje prawidłową postawę podczas ćwiczeń gimnastycznych I.8

– ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową I.9

– wyszukuje na obrazku wskazane elementy I.9

– nazywa podstawowe emocje i je przedstawia II.4

– radzi sobie w sytuacji rywalizacji i czekania na swoją kolej II.8

– radzi sobie z emocjami, będąc pod presją II.8

– współpracuje w zespole III.2

– używa zwrotów grzecznościowych III.4

– reaguje na sygnał w ustalony sposób, respektuje ustalone zasady zabawy III.5

– estetycznie porządkuje eksponaty w kąciku tematycznym oraz zachowuje w nim czystość i porządek po zabawie III.5, IV.11

– obdarza uwagą dorosłych i dzieci, wykonuje polecenia nauczyciela III.8

– wykonuje zabawkę według instrukcji IV.1

– wykonuje prace plastyczne według własnego pomysłu IV.1

– chętnie wykonuje improwizacje ruchowe, wciela się w rolę IV.1

– swobodnie wypowiada się w ćwiczeniach dramowych, wykonuje improwizacje ruchowe do muzyki IV.1

‒ zna potrawy przygotowane z jaj, przedstawia potrawy za pomocą rysunków IV.1, IV.5

– eksperymentuje farbą, wykonuje znaki, kompozycje, nadaje im znaczenie IV.1, IV.8

– współtworzy tygodniowy plan przygotowań przedświątecznych IV.1, IV.9

– projektuje i rysuje kartkę wielkanocną IV.1, IV.10

– obserwuje zmiany w przyrodzie związane ze zmianą pory roku IV.18, IV.19

– rozpoznaje i nazywa artykuły spożywcze IV.2

– wysłuchuje głoskę „j” w sylabach, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów IV.2

– rozpoznaje litery IV.2

– wymienia wyrazy rozpoczynające się wskazaną głoską, dzieli wyrazy na sylaby

i podaje ich liczbę IV.2

– znajduje rymy dla podanych słów IV.2, IV.6

– wymienia symbole związane z Wielkanocą IV.2, IV.9

‒ interesuje się czytaniem, poznaje litery J, j IV.4

– uważnie słucha tekstu i odpowiada na pytania, czyta i opowiada historyjkę obrazkową IV.5

– recytuje wiersz rytmicznie, powtarza za nauczycielem wiersz we wskazany sposób – cicho/głośno, nisko/wysoko IV.5, IV.15

– wypowiada się na temat obserwacji związanych z rozwojem rośliny IV.5, IV.18

– reaguje na zmianę w muzyce, porusza się przy muzyce, dostrzega zmiany jej charakteru IV.7

– doskonali poczucie rytmu i poznaje budowę utworu IV.7

– łączy kroki i gesty w układy taneczne, rozwija twórczą wyobraźnię IV.7

‒ wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne, wykonuje improwizacje plastyczne IV.8

– określa kierunki i wskazuje miejsca na kartce IV.8

– maluje wodą, wykorzystując duże pędzle IV.8

– koduje i dekoduje układy przedmiotów IV.9, IV.12

– zna nazwy potraw wielkanocnych, zna chrześcijańskie zwyczaje związane z Wielkanocą, wymienia nazwy czynności związanych ze świętami IV.10

– zna sposoby ozdabiania jajek wielkanocnych: pisanki, kraszanki, drapanki IV.10

– rozwiązuje sudoku IV.11

– odczytuje pojemności z opakowań; umie określić, gdzie jest tyle samo, gdzie mniej, a gdzie więcej płynu IV.11

– określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w przestrzeni, na sieci kwadratowej, rozróżnia strony lewą i prawą IV.11, IV.14

– klasyfikuje jaja według kształtu, koloru, wielkości, układa je w grupy, szeregi IV.12

– odtwarza rytmy, zastępując dźwięki obrazem, przekłada rytmy na inną reprezentację IV.12

– wykonuje doświadczenia prowadzące do ustalenia wspólnej miary objętości cieczy, posługuje się pojęciem litr IV.13, IV.9

– posługuje się nazwami dni tygodnia w zabawie IV.16

– wypowiada się na temat rozmnażania się zwierząt, wymienia zwierzęta, które składają jaja, klasyfikuje wybrane zwierzęta na ssaki, ptaki, gady, płazy IV.18

‒ zna wygląd jaj różnych zwierząt IV.18

– wykonuje doświadczenia prowadzące do dostrzegania stałości objętości IV.18

‒ wie, że książka jest źródłem informacji, korzysta z Internetu z pomocą dorosłego IV.19

– uczestniczy w zabawach sensorycznych IV.19